Fredag aften blev Alitalia reddet, på hvad der må betragtes som målstregen. Brændstofselskaberne havde truet med at lukke for forsyningerne i dag, hvis ikke der kom penge på bordet.
Fredag aften godkendte bestyrelsen og aktionærerne i Alitalia enstemmigt en kapitaltilførsel til det nødstedte selskab under en statsledet redningsaktion. Kapitaltilførselen, der er en del af en redningsplan på 500 mio. euro, lød på 300 mio. euro, svarende til 2,25 mia. danske kroner.
En godkendelse til, at bringe flere penge til Alitalia var rivende nødvendig for selskabet. Brændstofleverandøren, Eni, havde varskoet, at der ville blive sat stop for brændstofleveringerne, hvis ikke der kom penge på bordet inden i dag, lørdag.
Alitalia kan dermed fortsætte sine operationer for en stund, men der skal ske kraftige omkostningsreduktioner straks, hvis den italienske flag carrier skal gøre sig forhåbninger om at holde luft under vingerne. Alitalia taber omkring 10 mio. euro om dagen, har analytikerne vurderet, hvorfor kapitaltilførslen ikke vil holde længe, skriver Reuters.
Vanskelig finansiering
Det er anden gang på blot fem år, at Alitalia må tilføres penge for ikke at gå bankerot, men EU-reglerne for statsstøtte har gjort det svært for den italienske stat at finansiere en kapitalindsprøjtning. Det var først efter flere fejlslagne forsøg, at det lykkedes at finde villige investorer.
Pengene er dels blevet fundet igennem fredagens aktieemission til eksisterende aktionærer på 300 mio. euro og gennem optagelsen af en helt ny medejer. Italiens privatejede postvæsen, Poste Italiane, har således indskudt 75 mio. euro, svarende til en ejerandel på mellem 10 og 15 procent.
Endvidere har Italiens to største banker, UniCredit SpA (UCG) og Intesa Sanpaolo SpA (ISP) garanteret 100 mio. euro, i tilfælde af ikke godkendte rettigheder i kapiteltilførslen. Bankerne har desuden faciliteret 100 mio. euro for at afhjælpe Alitalias økonomiske nødsituation her og nu.
På mandag vil der finde endnu et møde sted om redningsplanerne for Alitalia. Her vil det også komme frem, om Air France-KLM, der i dag ejer 25 procent af aktierne i Alitalia, ønsker at forhøje sin aktiepost i selskabet. Air France-KLM har så sent som i sidste uge afvist dette, hvis ikke der sker radikale effektiviseringer i Alitalia.
Alitalia har 14.000 ansatte og flyver til 97 destinationer. Selskabet råder over 132 fly, og fløj sidste år med 24,3 mio. rejsende.