En Boeing 737-800 fra det tjekkiske lavprisflyselskab Smartwings. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Alvorlig kritik af Boeing 737-kaptajn

En endelig rapport retter skarp kritik mod den kaptajn, der med en Boeing 737 fra det tjekkiske flyselskab Smartwings i august 2019 fløj videre i over to timer med kun én fungerende motor.

Det er normal procedure, at når den ene motor på et passagerfly pludselig sætter ud i luften, søger piloterne mod nærmeste passende lufthavn.

Dette var imidlertid ikke tilfældet 22. august 2019, da en Boeing 737-800 fra Smartwings var af sted på rute QS1125 fra den græske ferieø Samos til Prag i Tjekkiet. Undervejs stoppede venstre motor med at fungere, men kaptajnen besluttede at fortsætte til destinationen, hvor flyet landede sikkert uden tilskadekomne.

Myndighederne gik straks i gang med at undersøge hændelsen, og 11 måneder senere – 23. juli 2020 – har den tjekkiske havarikommission, UZPLN, udgivet deres endelige havarirapport, der i øvrigt kun er på tjekkisk. Det skriver The Aviation Herald, som har oversat rapporten til engelsk.

I rapporten redegøres der for, at luftfartøjschefen – altså kaptajnen – ikke overholdt proceduren for en nødsituation. Han besluttede at fortsætte til Prag, selv om den ene CFM56-motor var sat ud, hvilket har skabt alvorlig kritik.

”Den sandsynlige årsag til den alvorlige hændelse efter tabet af en fremdrivningsenhed var en fejlbehæftet beslutningsproces af luftfartøjschefen, der ikke overholdt procedurerne i Quick Reference Handbook (QRH) og Flight Crew Training Manual (FCTM),” skriver den tjekkiske havarikommission.

Rapporterede ikke motorstop til flyveledere
Boeing 737-flyet havde registrering OK-TVO, og der befandt sig 170 passagerer og seks besætningsmedlemmer om bord. Alle kom sikkert ned på jorden.

Flyets ene motor satte pludseligt ud efter 20 minutters flyvning fra Samos i en højde af 36.000 fod (10.970 meter, red.). Kaptajnen valgte herefter at gå ned til 24.000 fod (7.315 meter, red.), hvorpå han forsøgte at genstarte motoren i to omgange.

Normalt vil kaptajnen i sådan et tilfælde rapportere en ”PAN PAN”-nødsituation og lande i nærmeste lufthavn. Flyet fortsatte dog på sin planlagte rute, og flyvelederne fik kun at vide, at der var et teknisk problem. Kaptajnen vurderede, at en landing i Ruzyne International Airport i Prag var bedste løsning. To timer og 20 minutter efter motorstoppet landede flyet i lufthavnen.

Ifølge The Aviation Herald var der dog tre andre lufthavne, flyet ville kunne have landet i: græske Kavala, bulgarske Sofia eller serbiske Beograd.

Kaptajn fortsatte sit arbejde
Undersøgelser efter hændelsen har vist, at styrmanden på Smartwings-flyet to minutter efter motorstoppet foreslog at lande i nærmeste lufthavn. Kaptajnen var tilsyneladende ikke enig, og han fulgte dermed ikke den sædvanlige procedure. En tjekkisk anklagemyndighed indledte en strafferetlig efterforskning nogle måneder efter hændelsen, og kaptajnen blev mistænkt for at have ”begået en forbrydelse med fare for offentligheden på grund af uagtsomhed”.

Selv om kaptajnen var under efterforskning, fortsatte vedkommende med at flyve for Smartwings, ligesom han opretholdt sine instruktørrettigheder. Han blev dog fjernet fra stillingen som chef for flyoperationer hos Smartwings i september 2019.

Smartwings blev grundlagt i 1997 og har en flåde på 35 Boeing 737. Lavprisflyselskabet er det største i Tjekkiet og har ruter til 65 byer – primært til destinationer i Europa, Mellemøsten og Nordafrika.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 fløj i over to timer på én motor

Brændstofmangel var skyld i motorstop

To motorstop på to dage