En Boeing 737-800 fra det tjekkiske flyselskab Smartwings. Foto: Eric Salard

Boeing 737 fløj i over to timer på én motor

Den ene motor på en Boeing 737-800 fra det tjekkiske flyselskab Smartwings satte ud på en flyvning fra Samos til Prag, men piloterne valgte at fortsætte til destinationen.

Når den ene af to motorer på et passagerfly pludselig sætter ud i luften, søger piloterne normalt i retning af den nærmeste lufthavn for at lande af sikkerhedsmæssige årsager.

Men da et fly fra det tjekkiske selskab Smartwings torsdag i sidste uge var af sted på en flyvning, og der opstod et motorstop, traf piloterne imidlertid en anden beslutning.

Det var en Boeing 737-800 med registrering OK-TVO, der var af sted på rute QS 1125 fra den græske ferieø Samos til Prag i Tjekkiet med 170 passagerer om bord. Flyet lå i 36.000 fods højde (10.970 meter, red.) over Det Ægæiske Hav omkring 100 nautiske mil (185 kilometer, red.) nordøst for Athen, da piloterne valgte at gå ned i 24.000 fod (7.315 meter, red.). To timer og 20 minutter senere landede flyet i Prag.

Aviation Herald har efterfølgende modtaget information om, at den venstre motor af typen CFM56 pludselig satte ud i marchhøjden. Piloterne besluttede på den baggrund at gåd ned i højde og foretage de nødvendige checklister. Motoren blev forsøgt tændt i to omgange, men den forblev slukket. Da der var masser af brændstof tilbage, valgte piloterne at fortsætte til den tjekkiske hovedstad i stedet for at lande i nærmeste lufthavn.

Flyet landede sikkert i Prag, og det vendte tilbage i drift efter cirka 17 timer på jorden.

Erfaren kaptajn
Mekanikere i Prags lufthavn foretog tests af Boeing 737-flyets motor efter landingen, og efter udskiftning af forskellige dele begyndte motoren igen at fungere normalt, skriver Aviation Herald.

Smartwings bekræftede hændelsen i lørdags over for det tjekkiske medie Zdopravy.cz. Selskabet understreger, at piloterne traf den rigtige beslutning, da motoren satte ud.

”Besætningen fortsatte i overensstemmelse med de sikkerhedsmæssige og operationelle procedurer ved disse situationer, og flyet landede sikkert. Kaptajnen er en af ​​de mest erfarne i selskabet. Besætningen var i kontrol over situationen og ville bestemt ikke undervurdere noget,” lyder det.

Flyveleder blev oplyst om teknisk problem
En person ved navn Marc, der har kommenteret på artiklen hos Aviation Herald, skriver, at han var på arbejde som flyveleder den dag, hvor Smartwings-flyet fortsatte på kun én motor.

”Jeg arbejder i Budapests flyvekontrol og var i kontakt med dette fly, da det overfløj Ungarn. Piloterne sagde ikke et ord om motorfejl, og vi blev informeret om et “teknisk problem”. Det er i de fleste tilfælde en fejl ved klimaanlægget for en Boeing 737, der ligger i 24.000 eller 25.000 fod,” skriver han.

Han fortæller videre, at både de østrigske, serbiske og kosovoske flyvekontrolenheder heller ikke havde fået at vide, at Smartwings-flyet kun fløj på én motor. Piloterne valgte angiveligt først at fortælle om situationen ved indflyvning til Prag, skriver Marc i sit indlæg.

Den situation, hvor en motor sætter ud eller bevidst slukkes på grund af en fejl, kaldes for en ’In Flight Shut Down’ (IFSD). I et sådan tilfælde lyder standardprocedurerne i Boeings QRH (Quick Reference Handbook), at ’planlæg at lande i den nærmeste passende lufthavn’.

Smartwings blev grundlagt i 1997, og flyselskabet råder over 48 fly – herunder blandt andet 35 Boeing 737-800 og syv af typen Boeing 737 MAX 8, som stadig er groundede.

 

Relaterede artikler:

Brændstofmangel var skyld i motorstop

To motorstop på to dage

Motorfejl på Southwest-fly koster menneskeliv