Amerikanske rejsebureauer støtter Norwegian

Store amerikanske online-rejsebureauer organiseret i Travel Tech bakker gennem organisationen op omkring Norwegians ansøgning om beflyvning af USA på en irsk driftstilladelse.

Mens Norwegian i øjeblikket kæmper en hård kamp mod amerikanske pilotforeninger og det store amerikanske transportarbejderforbund, får det norske lavprisflyselskab opbakning fra en uventet kant.

Det er organisationen Travel Technology Association (Travel Tech), der har henvendt sig til det amerikanske transportministerium, Department of Transportation (DOT), med utvetydig opbakning til Norwegians ansøgning om at beflyve USA med en irsk driftstilladelse.

Travel Tech er en forening for de største online rejsebureauer (OTA) og globale distributionssystemer (GDS) og arbejder for at skabe forbindelse mellem forbrugere og rejseudbydere ved at fjerne hindringer for at rejse samt at beskytte forbrugerne.

Det er online-rejsebureauer som Expedia, Orbitzt, Priceline og Travelocity, der er medlem af Travel Tech, mens det på GDS-siden er Amadeus, Sabre og Travelport. Online-rejsebureauerne repræsenter omkring en tredjedel af samtlige flyrejser booket i USA, mens GDS´erne på en eller anden måde er inde over samtlige flybookinger i USA.

Godt for forbrugerne
I en skrivelse til det amerikanske transportministerium dateret den 22. januar giver Travel Tech sin fulde støtte til Norwegians ansøgning.

Rejsedistributørerne tager ikke overraskende parti for forbrugerne med argumentet om, at større konkurrence fra udenlandske lavprisflyselskaber vil være godt for forbrugerne samt rejse- og turistøkonomien i USA. Travel Tech peger især på, at det er de tre store globale flyalliancer, der dominerer markedet mellem Europa og USA.

“Men kapaciteten ikke har ændret sig igennem de seneste tre til fem år, har billetpriserne derimod. Forbrugerne vil have adgang til lavpriser på transatlantiske flyvninger på samme måde som man kender det fra det amerikanske indenrigsmarked,“ hedder det i skrivelsen.

Mens Travel Tech overhovedet ikke tager stilling til den konkurrence, som Norwegian vil påføre det amerikanske luftfartsmarked, vælger organisationen sine legitime betragtninger i forhold til den betydning som Norwegian vil have for jobskabelsen i USA. Man peger her på de 122 fly, som det norske lavprisflyselskab har i ordre hos flyproducenten Boeing samt de 170 nye stillinger, der er udbudt for kabinepersonale til baserne i Fort Lauderdale og New York.

I tråd med Open Skies-aftalen
I skrivelse til DOT har Travel Tech valgt at citere Hilary Rodham Clinton fra sin tid som udenrigsminister i Obama-regeringen. Her skulle hun have udtalt om “Open Skies“ aftalen mellem EU og USA:

“Arbejdet med at demokratisere luftfarten fortsætter gennem at give flere millioner amerikanerne mulighed for at flyve til internationale destinationer hvert år samt for utallige udenlandske turister til at besøge vort land.“

Konklusionen i henvendelsen fra The Travel Technology Association er, at organisationen fuldt ud bakker op om øget konkurrence fra lavprisflyselskaber. Lavprisflyselskaberne skaber vækst, hvilket øger antallet af rejsende med direkte afsmitning på rejse- og turistøkonomien.

“Vi beder indtrængende DOT om at fastholde ånden og intentionen i Open Skies aftalerne ved at godkende Norwegian Air´s (det irske langdistanceflyselskab, red.) ansøgning om at flyve til USA,“ hedder det fra organisationens formand Stephen Shur.