Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank. (Foto: Sydbank | PR)

Analytiker: Ikke imponeret over SAS siden april

Fredag er SAS aktuel med trafiktal fra juli måned, og ifølge senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank er der flere negative fortegn i vente fra SAS, der ikke har imponeret siden april.

Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank har ikke haft de optimistiske briller på ved udarbejdelsen af det traditionelle Aktieudsyn umiddelbart før, at SAS i morgen kl. 11.00 kan offentliggøre trafiktallene fra juli måned.

Ifølge analytikeren er der flere negative fortegn i vente fra SAS. Først og fremmest forventes en kapacitetstilbagegang på to procent for hele juli for ruteforretningen, og faldet i trafikvæksten estimeres til hele fire procent.

Heller ikke på estimatet omkring belægningsprocenten er Sydbank-analytikeren særlig optimistisk, idet der forventes en tilbagegang på 1,8 procentpoint til 84,7 procent.

Til gengæld er der store forventninger til yielden, som ventes at blive øget med tre procent for juni. Det er nemlig således, at yielden rapporteres med en måneds forsinkelse.

“Vi vil igen meget nøje følge SAS´ indikationer om den valutakursjusterede PASK (enhedsindtægter, red.) for juli. Vi forventer, at den rapporterede yield udvikler sig mere gunstigt end den valutakursjusterede,“ forudser Jacob Pedersen.

Solide stigninger sat over styr
Men siden april måned har der været en panderynke at spore hos den erfarne aktieanalytiker, når talen faldt på SAS.

SAS har tilsyneladende justeret på billetstrategien og sat priserne op, hvilket har kostet store fald i trafikudvikling og belægning.

“Solide PASK-stigninger er sat over styr i et i hvert fald nådigt konkurrencemiljø i Norden. Vi følger udviklingen tæt, men er ikke imponerede over SAS´ trafiktal siden april,“ understreger Jacob Pedersen.

Når Jacob Pedersen kaster et blik rundt i markedet hos SAS´ konkurrenter, kan han konstatere, at der er et fortsat hårdt prispres på især langdistanceruterne, hvilket rammer i sær Air France-KLM og Lufthansa.

Lavprisflyselskaberne Ryanair og easyJet fortsætter med en høj trafikvækst, og trods baselukningen i CPH er det Sydbank´s opfattelse, at Ryanair kommer til at styrke sin tilstedeværelse mærkbart. Fra Norwegian ventes der kun at komme konkurrence på langdistanceruterne, da væksten på kort- og mellemdistancemarkedet sker uden for SAS´ naturlige markedsområde.