Analytiker: Øgede SAS-indtægter ædes op af brændstofudgifter

Øgede brændstofudgifter og valutaomkostninger spiser øgede billetindtægter hos SAS, spår analytiker forud for selskabets regnskabsaflæggelse i morgen.

Når SAS onsdag morgen fremlægger sit regnskab for den første tre måneders periode af selskabets regnskab for 2016/2017, så vil det sandsynligvis vise, at kraftigt øgede passagerindtægter vil være blevet spist op af især større udgifter til brændstof og samlet set give et fald i resultatet. Det er forudsigelsen fra Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen.

”SAS har allerede meldt om udsigt til et markant resultatfald i 1. kvartal 2016/17 i forhold til året i forvejen som følge af stigende brændstofpriser og ugunstig valutakursudvikling. Vi modellerer en stigning på solide 600 mio. SEK i passagerindtægterne, men det ser ikke ud til at være tilstrækkeligt til at løfte indtjeningen. Tværtimod ser vi en brændstofregning, der stiger med ca. 400 mio. SEK og valutakursrelaterede omkostningsstigninger overskygge indtægtsfremgangen. Samlet ser vi derfor et resultatfald før skat og engangsposter på ca. 250 mio. SEK,” skriver Jacob Pedersen i et såkaldt Aktie Udsyn forud for regnskabsaflæggelsen.

Sydbank forventer dermed, at SAS’ resultat før skat bliver et endnu større underskud end det, som selskabet kom ud med i første kvartal af regnskabsåret 2015/2016.

Vil være en stor skuffelse
SAS opererer med et regnskabsår, der går fra 1. november til 31. oktober. Det betyder at morgendagens 1. kvartals regnskab dækker perioden fra 1. november sidste år til 31. januar i år. En periode, der har tradition for at være lavsæson og levere underskud, som så hentes ind i de kommende tre kvartaler, så selskabet samlet set kommer ud af hele regnskabsåret med et plus på bundlinjen. Så forventer Sydbak også at det vil gå i 2016/2017 – på trods af den forventede start.

”SAS holder givet fast i prognosen om et overskud før skat og engangsposter i 2016/17 – alt andet vil være en stor skuffelse. Indtjeningsudviklingen i 1. kvartal giver dog modvind fra starten af året, og alt peger da også stadig på indtjeningstilbagegang i år i forhold til 2015/16. Trafikudviklingen har dog været opmuntrende, så fokus bliver i høj grad på selskabets kommentarer omkring udviklingen i billetpriser og omkostninger.”

Fortsætter fremmarchen
Priskonkurrencen i de sidste måneder af 2016 og den første måned af 2017 har ikke været så hård, som mange havde frygtet, påpeger Sydbank. Der er dog ikke noget der tyder på, at presset er aftagende. Snarere tværtimod.

”Både Norwegian og lavprisselskaber som Ryanair og easyJet fortsætter fremmarchen, men eksempelvis Air France/KLM øger også kapacitetsvæksten mærkbart i forhold til niveauet i de seneste år,” pointerer Sydbanks aktieanalysechef.

Jacob Pedersen er noget nær den eneste aktieanalytiker herhjemme, der følger SAS tæt. De øvrige analytikere bruger i højere grad deres energi på andre langt mere handlede og værdifulde selskaber indenfor transportsektoren.

 

 

Relaterede artikler:

Analytiker: SAS vil finde nye måder at sænke omkostningerne

Skuffet marked trods indtjeningsfremgang i SAS

Analytiker: SAS får svært ved at undgå prispres