Analytiker: SAS er afhængig af spareplan

SAS er så presset af konkurrenterne, at det stadig er spareplanen 4Excellence Next Generation, der skal sikre sorte tal på bundlinjen.

SAS med koncernchef Rickard Gustafson i spidsen har det seneste år arbejdet intenst med at gennemføre spareplanen 4Excellence Next Generation (4XNG). Rigtig meget er lykkes. Men det er stadig alt for tidligt at ånde lettet op. Besparelser er stadig det der skal sikre SAS overlevelse. Det vurderer SAS-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Konkurrencen fra selskaber som Norwegian, easyJet og Ryanair er nemlig så voldsom, at Jacob Pedersen forventer, at det påvirker SAS’ fjerdekvartals regnskab betydeligt. Regnskabet offentliggøres på torsdag.

”Samlet set vurderer vi, at trafikudviklingen i 4. kvartal har påvirket SAS’ indtjening negativt med ca. 250 mio. svenske kroner i forhold til samme periode sidste år,” siger Jacob Pedersen.

Til gengæld har 4Excellence Next Generation (4XNG) trukket den anden vej.

”Vi forventer, at effekterne fra strategiplanen fortsat påvirker SAS markant positivt, og vi ser frem til en positiv omkostningseffekt på 400 mio. svenske kroner i kvartalet. Vi forventer desuden, at SAS kan melde om, at 4XNG er en smule foran planen,” pointerer Jacob Pedersen.

Behersket fremgang
Konkurrencepresset fortsætter med uformindsket styrke i det kommende år, vurderer Sydbank-analytikeren. Derfor er fortsatte besparelser pinedød nødvendige for at sikre sorte tal på bundlinjen hos det skandinaviske luftfartsselskab, som de tre skandinaviske landes regeringer tilsammen har aktiemajoriteten i.

”4XNG skal levere besparelser på 1,2 mia. svenske kroner, og alene det vil løfte indtjeningen. Modvinden fra væsentlig mere barske konkurrencevilkår sammenlignet med samme tidspunkt sidste år bliver dog også tydelige, og derfor er der lagt op til en langt mere behersket indtjeningsfremgang. Stigende pres på billetpriserne, sværere vækstbetingelser og større udfordringer med at fylde flyene bliver igen dagligdag,” forudser Jacob Pedersen om det kommende år.

Det er analytikerens vurdering, at SAS indtil nu ikke har mærket meget til konkurrencen fra Norwegians langruter. Men i takt med at nordmændene modtager stadig flere Dreamliner-fly og åbner nye ruter, så vil presset mod SAS’ lukrative langruter stige. Norwegian åbnede fornylig ruter fra København, Oslo og Stockholm til Fort Lauderdale i Florida. Og om få måneder følger nye ruter blandt andet fra København til New York og Los Angeles.