Analytiker: Udsigt til SAS-underskud i 2012

2012 bliver et endnu værre år for SAS end 2011 har været. Det er vurderingen fra en aktieanalytiker forud for, at det skandinaviske flyselskab i dag præsenterer sit regnskab for 2011.

Når SAS’ topchef Rickard Gustafson i dag kl. 09.30 præsenterer flyselskabets regnskab for 2011, har han allerede på forhånd forberedt analytikerne, pressen og aktionærerne på, at de kan forvente et negativt resultat før skat i milliardklassen.

SAS’ tidligere ejerskab af Spanair, der gik konkurs i slutningen af januar, koster det skandinaviske flyselskab en engangsudgift på 1,7 mia. kroner. Det er dog stadig forventningen, at resultatet af driften lander i nærheden af et rundt nul.

Ifølge Nordeas luftfartsanalytiker Finn Bjarke Petersen skal Gustafson og de øvrige SAS-ansatte ikke regne med, at det samme vil være tilfældet i 2012.

”Spørgsmålet er blot hvor stort underskuddet bliver i 2012. For med fortsat skarp priskonkurrence og udsigt til stigende oliepriser, er det særdeles svært at forestille sig et positivt resultat for det kommende år,” siger Finn Bjarke Petersen til CHECK-IN.dk.

Han forventer, at SAS-chef Rickard Gustafson skal finde besparelser på mindst 2-3 mia. kroner for at komme ud af året med sorte tal. Og det er ifølge Nordea-analytikeren så godt som umuligt.

”Toplinjen vokser ikke og omkostningerne stiger. Jeg har svært ved at se hvorSAS kan hente besparelse i et tilstrækkeligt omfang,” siger Finn Bjarke Petersen.

Brændstofpriserne en udfordring

De stigende oliepriser bliver særligt et problem, da selskabets såkaldte hedging-kontrakter med faste priser på indkøb af brændstof udløber i 2012. Samtidig har SAS stadig en del af de særdeles brændstofslugende MD-80-fly i flåden.

SAS har dog bestilt30 nye Airbus A320 fly medmere brændstoføkonomiske motorer. Flyene skal især afløse netop MD-80’erne på de europæiske ruter fra København. Men flyene leveres først fra 2016.

I mellemtiden kan SAS skæve over til konkurrenten Norwegian, hvor nye og driftseffektive Boeing 737-800 fly løbende kommer flyvende ind fra Boeing-fabrikkerne i Seattle.