Air Arabia åbner i slutningen af oktober måned en rute mellem København og Agadir med to ugentlige afgange.
Der kommer nye farver i Københavns Lufthavn i det kommende vintertrafikprogram. Det er Air Arabia med hjemsted i Sharjah i De Forenede Arabiske Emirater, der igen vil prøve kræfter med det danske marked.
Søndag den 1. oktober åbner selskabet en rute med to ugentlige afgange mellem København og Agadir i Marokko. Der flyves på onsdage og søndage med Airbus A320-fly, der er indrettet med i alt 162 sæder, hvilket samtidig er med den bedste benplads i markedet, da sædeafstanden er på 32 tommer.
Flyet afgår fra Agadir kl. 06.00 om morgenen og ankommer i Københavns Lufthavn kl. 11.50. Her skal der bruges 50 minutter til at vende flyet, således at returflyvningen kan finde sted kl. 12.45 med ankomst i Al Massira-lufthavnen i den marrokanske turist- og havneby kl. 16.45.
Priserne starter ved 527 arabiske dirhams for en returbillet, hvilket svarer til 1.000 kroner.
Air Arabia kommer til at flyve i direkte konkurrence med Norwegian, der i vinterhalvåret flyver hver lørdag mellem København og Agadir. Den billigste returbillet hos det norske lavprisflyselskab koster i øjeblikket 1.389 kroner.
Billund-fiasko i 2012
Det er ikke første gang, at Air Arabia forsøger sig med en rute til Danmark. I 2012 åbnede Air Arabia en rute mellem Marrakech og Billund, men den satsning blev en gigantisk fiasko for det arabiske lavprisflyselskab. Ruten åbnede den 20. november og efter blot tre afgange, besluttede Air Arabia at opgive ruten efter sidste afgang den 3. december. Årsagen til lynlukningen var, at ruten var blevet annonceret for sent, og at der ikke var foretaget det nødvendige salg af sæder til rejsearrangører, der kunne lægge en bund under ruten.
Air Arabia har hovedkontor i Sharjah, men det er datterselskabet Air Arabia Maroc, der skal operere ruten. Air Arbia har også datterselskaber i Egypten og Jordan under navnene Air Arabia Egypt og Air Arabia Jordan.
Air Arabia Maroc råder over en flåde på seks Airbus A320-fly med en gennemsnitsalder på fem år, mens moderselskabet har en flåde på 38 fly af samme type med en gennemsnitsalder på blot tre år.
Relaterede artikler:
Kunder venter fortsat på refusion fra Air Arabia
Billund: Flere Air Arabia-destinationer på vej