Arbejder for rute fra Rotterdam til København

Direktøren for den hollandske lufthavn Rotterdam Haag ser grundlag for en ny, direkte flyrute mellem København og Rotterdam.

Rotterdam Haag Lufthavn er en lufthavn med vækst. Antallet af passagerer, der rejser fra den hollandske lufthavn, er fordoblet på 10 år, og sidste år benyttede over 2,1 millioner passagerer lufthavnen, som i dag har ruter og chartertrafik til over 40 destinationer.

Den største operatør i lufthavnen er det hollandske lavprisselskab Transavia, som driver både helårsruter og sommerruter fra Rotterdam Haag til en lang række europæiske destinationer – ikke mindst til feriedestinationer omkring Middelhavet.

Lufthavnen har dog ikke kun ferietrafik. British Airways driver eksempelvis en udpræget businessrute fra London City Airport til Rotterdam Haag.

IKEA skaber efterspørgsel
Skandinavien er derimod endnu ikke repræsenteret på den hollandske lufthavns rutekort, men det skal der laves om på, hvis det står til lufthavnens direktør Ron Louwerse. Det siger han i et interview med det hollandske luftfartsmedie Luchtvaartnieuws Magazine.

Ifølge Ron Louwerse er der stor efterspørgsel på en rute til Skandinavien i regionen. Det skyldes ikke mindst, at IKEA har sit internationale hovedkontor i Delft mellem Rotterdam og Haag. Det kunne give grundlag for en rute til eksempelvis København, som ligger godt placeret i forhold til IKEA’s hjemmebase i Älmhult i det sydlige Sverige.

I dag skal IKEA-medarbejdere fra Sverige rejse til Delft via Amsterdam Schiphol eller lufthavnen i Eindhoven, men ifølge Ron Louwerse vil det være mere fornuftigt for medarbejderne at flyve til Rotterdam. “Herfra kan de være i Delft i bil eller med den nye buslinje i løbet af højst et kvarter,” siger han til Luchtvaartnieuws Magazine.

Støjregler medfører begrænsninger
Når der endnu ikke findes en rute fra København til Rotterdam, skyldes det ikke manglende efterspørgsel, men reglerne i den hollandske lufthavn, hvor det maksimale antal flyvninger bestemmes på grundlag af støjbelastningen, frem for et fast antal slots (start- og landingstilladelser, red.).

Men ved hjælp af nye og mere støjsvage flytyper som Airbus A320neo og Boeing 737 MAX kan der imidlertid skabes plads til mere trafik i lufthavnen ifølge direktøren.

”Hvis Transavia for eksempel flyver fra Rotterdam med otte 737 MAX’er i fremtiden, så giver det plads igen,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Transavia-fly på Amsterdam-København-rute

Air France-KLM vil udvide Transavia

Aarhus Lufthavn mister Eindhoven-rute