ATR sætter Q400-konkurrent på pause

Planerne om en forlænget variant af ATR’s populære turbopropelfly, der ville blive en direkte konkurrent til Bombardiers Q400-fly, er sat på pause af flyproducentens nye direktør.

Flyproducenten ATR går alligevel ikke ind i kampen med regionale jetfly og ikke mindst Bombardiers Q400-serie. Det oplyser selskabets nyligt tiltrådte direktør, Patrick de Castelbajac til branchesitet Air Transport World.

Med Patrick de Castelbajacs egne ord er konceptet for en forlænget ATR92 med plads til 90 passagerer ikke ”modent” endnu. ATR producerer i dag fly i to varianter, ATR42 og ATR72, med plads til henholdsvis knapt 50 og 70 passagerer, hvilket er i den lille ende sammenlignet med, at de konkurrerende jetfly fra blandt andre Embraer starter ved 80 sæder.

Senest har konkurrenten Bombardier lanceret en højkapacitets udgave af det populære Q400-turbopropfly-serie, med plads til 86 passagerer. Typen udgør dermed et reelt alternativ til de brændstoftørstige regionaljets.

”Det vil kræve nogle år før, vi kan overveje at lancere et nyt 90-sæders turbopropelfly,” siger Patrick de Castelbajac.

Det skorter ellers ikke på interessen for flyene fra den Toulouse-baserede flyproducent. I første halvår af 2014 landede selskabet en ordrerekord på 144 fly fordelt på varianterne ATR42-600 og ATR72-600, der er nyeste generation i ATR-familien.

Dansk interesse for 90 sæder
Så sent som i denne uge afgav danske Nordic Aviation Capital en ordre på ikke mindre end 25 ATR-fly med tilsagn om yderligere at købe 50 fly. Den danske flyudlejningsvirksomhed råder over verdens største portefølje af ATR-fly, og har derfor ikke overraskende været blandt de selskaber, der har udvist interesse for ATR92-projektet, da det kom frem sidste efterår.

Patrick de Castelbajac oplyser, at udviklingen af et 90-sæders ATR-fly vil kræve fuld opbakning fra hele ejerkredsen, og det mangler man på nuværende tidspunkt.

ATR er ejet af italienske Alenia Aermacchi og det fælleseuropæiske konglomerat EADS, der står bag Airbus og store dele af den militære flyindustri i Europa. Alenia har tidligere bekendtgjort, at de mener, at selskabet allerede næste år bør starte den konkrete udvikling af flyet med henblik på at kunne lancere det i 2018, men ejerkredsen har ifølge Patrick de Castelbajac ikke kunnet nå til enighed.

Foto: Andreas Krog