Boeing Renton Factory, hvor 737 produceres. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Atter myndighedsundersøgelse af Boeing

De amerikanske luftfartsmyndigheder vil have undersøgt, om Boeing har sat sig for hårdt på de medarbejdere, der på vegne af FAA arbejder i virksomheden.

Den amerikanske flyproducent Boeing er igen kommet i søgelyset hos Federal Aviation Administration (FAA), der har iværksæt en undersøgelse af, hvordan virksomheden håndterer sikkerhedsspørgsmål på FAA’s vegne.

Det skyldes, at flere Boeing-medarbejdere har fortalt, at det er svært for dem at kommunikere åbent med FAA, skriver The Wall Street Journal.

I et brev til virksomheden i sidste uge skrev FAA-embedsmanden Ian Won, at den nye undersøgelse er baseret på en interviewundersøgelse med 32 af de 1.400 Boeing-medarbejdere, der arbejder på agenturets vegne gennem et program kaldet Organization Designation Authorization (ODA).

Skal kunne arbejde frit
I henhold til føderal lov skal Boeing give ODA-enhedens medlemmer “tilstrækkelig autoritet til at udføre autoriserede funktioner” uden modstridende pligter eller indblanding.

“Boeings virksomhedskultur ser ud til at hæmme medlemmer af ODA-enheden fra at kommunikere åbent med FAA,” står der blandt andet i brevet.

“Desuden ser organisationsstrukturen ud til at have en stærk indflydelse på, hvordan enhedsmedlemmer udpeges, ledes og får lov til at udføre autoriserede funktioner, hvilket giver rig mulighed for indblanding frem for uafhængighed,” forsætter brevet.

“Disse bekymringer kræver en objektiv gennemgang og indhentning af yderligere fakta,” skriver Ian Won.

Kan ikke gøre noget åbenlyst
Brevet indeholder eksempler på nogle af de bekymringer, som agenturet har modtaget.

“Generelt ved folk, at de ikke kan gøre noget åbenlyst. Der er en underliggende følelse af, at jeg nogle gange er nødt til at retfærdiggøre mine beslutninger,” er en anonym medarbejder citeret for i brevet.

“Jeg har en tendens til at overdokumentere mine handlinger, så der ikke opstår problemer længere nede af vejen,” siger medarbejderen videre.

Når det drejer sig om gennemsigtighed i forhold til FAA, siger en anden anonym medarbejder: ”Jeg føler mig ikke nødvendigvis presset, men det er bestemt ikke en situation, hvor jeg føler, at jeg kan fortælle mere end det, vi på forhånd har planlagt at levere til FAA på de store gruppemøder.”

Ser på sagen med alvor
En talsmand for Boeing fortæller, at selskabet tager resultaterne af undersøgelsen med den største alvor.

”Øget opmærksomhed og opmuntring af medarbejdere til at rapportere, hvor de mener, at der kan være tilfælde af unødigt pres, er præcis det, vi ønsker,” siger han.

FAA er tidligere blevet kritiseret for, at det er afhængigt af, at det er virksomhedens egne medarbejdere, der kontrollerer at de lovmæssige krav overholdes. FAA har forsvaret sig med, at det mangler ressourcer til at føre et grundigt tilsyn med industrien.

 

Relaterede artikler:

FAA vil forsinke godkendelse af Boeing 777X

”Boeing valgte profit frem for åbenhed”

Boeing forsøgte at undgå krav om simulatortræning