(Foto: Lufthansa | PR)

Atter overskud hos Lufthansa

Lufthansa kom ud af 2022 med et driftsoverskud på 11,2 milliarder kroner, og luftfartskoncernen forventer et 2023 med stærk efterspørgsel. Flaskehalse i sektoren vil dog betyde, at man kun lander på 85 – 90 procent af 2019-niveauet.

‘Lufthansa is back in black.’ Det er overskriften på den tyske luftfartskoncerns kvartalsmeddelelse, hvor årsresultatet for 2022 kan offentliggøres.

Koncernen nåede i 2022 en omsætning på 32,8 milliarder euro, hvilket svarer til 244 milliarder danske kroner, og det var næsten en fordobling i forhold til året før. 

Det justerede EBIT-resultat landede på 1,5 milliarder euro (11,2 milliarder kroner), mens bundlinjen viste et plus på 791 millioner euro (5,9 milliarder kroner).

“I løbet af blot et år har vi gennemført en hidtil uset økonomisk turnaround. Lufthansa-koncernen har med et driftsresultat på 1,5 milliarder euro opnået et langt bedre resultat end forventet. Efterspørgslen efter flyrejser er fortsat høj i 2023. Vi investerer milliarder i nye brændstofeffektive og topmoderne fly. Med innovative tjenester, en ny premium-kabine ombord og nye digitale værktøjer ønsker vi at forblive kvalitets- og innovationslederen i vores branche,” siger Carsten Spohr, koncernchef i Lufthansa Group.

Stadig underskud hos passagerselskaberne
Mens det under coronapandemien især var Lufthansa Cargo og Lufthansa Technik, der var med til at sikre indtægterne, så er der atter kommet gang i passagerselskaberne. Indtægterne fra passagerselskaberne blev nemlig øget med hele 148 procent til over 22,8 milliarder euro – godt hjulpet af meget høje gennemsnitlige billetindtægter.

Alligevel havde passagerselskaberne et samlet driftsunderskud på 300 millioner euro mod et minus på 3,3 milliarder euro året før.

I 2022 var der 102 millioner passagerer ombord på koncernens fly, og det var mere end dobbelt så mange som de 47 millioner, der fløj med koncernselskaberne i 2021.

Samlet set var den udbudte sædekapacitet i 2022 på 72 procent af 2019-niveauet, men første kvartal var dog nede på 57 procent som følge af omikronvariantens dominans i starten af året.

Mellem 85 og 90 procent af 2019-niveauet
I 2023 forventer Lufthansa-koncernen stadig en stærk efterspørgsel, og særligt i påske- og sommerperioden er der registreret meget robust efterspørgsel.

Det er især destinationer i Sydeuropa som Spanien, Italien og Grækenland, der driver efterspørgslen, og i det interkontinentale marked er det rejser til Nordamerika, der er i høj kurs.

Selvom efterspørgslen er stærk varer det noget tid endnu, inden 2019-niveauet er nået. Flaskehalse i den europæiske luftfartssektor betyder, at den udbudte kapacitet kun vil stige til mellem 85 og 90 procent af den udbudte kapacitet i 2019. Første kvartal trækker dog en smule ned, da kun 75 procent af sædekapaciteten fra 2019 er sat til salg.

På den baggrund forventer Lufthansa Group en stor fremgang i 2023. Man forventer en justeret EBIT-margin på mindst otte procent. I 2022 var den justerede EBIT-margin på 4,6 procent.

 

Relaterede artikler:

Udsigt til bedste Lufthansa-kvartal i over to år

Lufthansa vinder på fragt og taber på passagerer

Lufthansa lander nyt milliardunderskud