Sidste års lukning af SAS-ruten til Stockholm Arlanda er med til at give tilbagegang i Aarhus Lufthavn, hvor man dog regner med at få ruten tilbage.

Atter tilbagegang i Aarhus Lufthavn

Sidste års lukning af SAS-ruten til Stockholm Arlanda er med til at give tilbagegang i Aarhus Lufthavn, hvor man dog regner med at få ruten tilbage.

I løbet af det meste af 2016 har den rute mellem Aarhus Lufthavn og Stockholm Arlanda-lufthavnen, som SAS åbnede i oktober 2015, været stærkt medvirkende til passagerfremgang i Aarhus Lufthavn.

I november sidste år meddelte SAS imidlertid, at ruten blev lukket ned med sidste flyvning den 21. december.

Fraværet af SAS-ruten kan tydeligt ses i passagerstatistikken for januar 2017 i Aarhus Lufthavn. Således gik det samlede passagerantal 4,6 procent tilbage til 26.032 passagerer i forhold til samme måned sidste år. Udenrigstrafikken faldt med 11,8 procent til 8.662 rejsende og antallet af charterrejsende faldt med 10,6 procent til 3.041 rejsende.

Til gengæld kan lufthavnen notere en lille fremgang på 1,9 procent på sin indenrigsrute til København. En rute, der står for mere end halvdelen af passagertrafikken i lufthavnen. I alt rejste 14.191 passagerer mellem Aarhus og København i januar.

Måtte holde for
Stockholm Arlanda-ruten blev opereret af Jet Time med ATR72-fly på vegne af SAS. Som led i en storstilet spareplan havde Jet Time behov for at skære ned i den tabsgivende wet lease-produktion for SAS, som til september afvikles helt. Men allerede i december var det nødvendigt at tage det første fly ud af produktion, og det blev så Aarhus-ruten, som måtte holde for.

I januar sendte SAS Jet Time-produktionen i udbud, og i Aarhus Lufthavn håber man at Stockholm Arlanda-ruten vender tilbage, når SAS har fundet en ny underleverandør til at forbinde den midtjyske lufthavn med Sverige største lufthavn.

”Det er helt tydeligt, at Arlanda-ruten mangler, så den glæder vi os til at få tilbage,” siger Peter Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Indtil det muligvis sker, så har Aarhus Lufthavn dog fortsat en rute til Stockholm Bromma-lufthavnen, som Sun-Air opererer. Det danske flyselskab flyver også fra Aarhus til Gøteborg og Oslo, mens Ryanair forbinder Aarhus med Londons Stansted Lufthavn.

Flyve videre til Athen
Desuden vil Czech Airlines fra den 11. maj flyve fire gange om ugen mellem Aarhus Lufthavn og Václav Havel-lufthavnen udenfor Prag.

Fra Prag vil det være muligt at flyve videre til blandt andet Athen, Budapest, Beograd, Tel Aviv, Minsk, Moskva og Seoul. Ruten vil blive betjent med et ATR72-fly med mulighed for at rejse på både business- og economy class.

Mandag og torsdag vil der være afgang fra Prag kl. 07.10 med ankomst i Aarhus 09.10. En halv time senere, klokken 09.40, går turen tilbage til Prag med ankomst kl. 11.45. Fredag og søndag vil der være tale om en aftenflyvning med afgang fra Prag kl. 17.10 og ankomst i Aarhus to timer senere. Klokken 19.40 flyves retur til Prag, hvor flyet lander kl. 21.45.

 

Relaterede artikler:

Aarhus Lufthavn: Havde håbet på mere

Aarhus får ny rute til Prag

Jet Time-krise koster Aarhus-rute livet

Aarhus Lufthavn har fundet et nyt mini-hub

Ny SAS-rute redder første halvår for Aarhus Lufthavn