Austrian Airlines vender til efteråret tilbage til Hong Kong, som det østrigske flyselskab ikke har trafikeret siden 1999.
Københavns Lufthavn har i flere år ventet på, at Cathay Pacific skal åbne en rute mellem Hong Kong og København. SAS har nemlig i første omgang valgt at flyve fra Stockholm-Arlanda til den tidligere britiske kronkoloni.
Mens Københavns Lufthavn stadig er i venteposition, er det lykkedes en af lufthavnens europæiske konkurrenter at tiltrække en rute til Hong Kong. Det er Wien-Schwechat lufthavnen, der fra den 5. september kan tilbyde Hong Kong som ny destination med Austrian Airlines.
Austrian Airlines vil betjene ruten med et Boeing 777-200 fly, der har plads til 308 passagerer fordelt med 48 på Business Class samt 260 i Economy Class. Der flyves alle ugens dage med undtagelse af torsdag og lørdag.
“Hong Kong er ikke alene en interessant point-to-point destination, men er også særligt interessant for transfer-trafikken. Omkring to tredjedele af passagererne kommer fra Vest- og Østeuropa, hvor de vil skifte fly i Wien,” siger Austrians kommercielle direktør Andreas Otto i en pressemeddelelse.
31 non-stop flyvninger til Asien
Austrian Airlines er som selskab i Lufthansa-gruppen medlem af Star Alliance, og sidste det østrigske flyselskab fløj til Hong Kong var i oktober 1999, hvor det var et Boeing 767-fly fra Lauda Air, der tilbagelagde den 8.700 kilometer lange tur mellem Wien og Hong Kong.
I sommerfartplanen vil Austrian inklusive Hong Kong-ruten tilbyde 31 non-stop flyvninger til Asien. Der flyves med Boeing 767-300 fem gange om ugen til Beijing, mens Shanghai, Bangkok og Tokyo vil få daglig betjening med Boeing 777-fly.
I vintertrafikprogrammet flyver Austrian Airlines fra Wien til Colombo på Sri Lanka samt Malé på Maldiverne.
Wien-Schwechat lufthavnen havde i 2015 omkring 22,8 mio. passagerer, mens 26,6 mio. passagerer rejste gennem terminalerne i Københavns Lufthavn. Hong Kong er den største uservicerede interkontinentale helårsdestination fra København med 47.507 indirekte rejsende i 2015.
