Det er i tilsyneladende lykkedes for SAS at forklare de danske forbrugere om selskabets mange bæredygtighedsinitiativer. SAS er gået fra en næstsidsteplads til en førsteplads i det årlige Sustainable Brand Index.
Ejerne af det nye SAS har formuleret fem mål for selskabet, hvilket fremgår af et bilag til den ejeraftale, der for nylig blev offentliggjort af den amerikanske konkursdomstol, der behandler den nuværende Chapter 11-proces.
“Gennem vedtagelsen af miljø-, social- og ledelsespolitikker skal koncernen forpligte sig til ambitiøse og kommercielt rimelige initiativer og forblive engageret i koncernens løbende tiltag for at minimere klimaet og miljøpåvirkninger af virksomhedens drift gennem innovation og nye måder at arbejde på,” hedder et af målene.
Derfor kan SAS glæde sig over, at forbrugerne i både Danmark og Sverige opfatter SAS som det mest bæredygtig luftfartsbrand i de to lande. Det er dokumenteret i det årlige Sustainable Brand Index, der er den største uafhængige undersøgelse, der tager temperaturen på forbrugernes opfattelse af brands og bæredygtighed.
”I løbet af 2023 har SAS indført flere tiltag for at reducere miljøbelastningen på alle niveauer. Dette er gjort gennem investeringer i mere brændstofeffektive fly, initiativer for at tanke mere biobrændstof, samt gennem optimeringer i måden hvorpå vi flyver. Vi tilføjer løbende nye løsninger og arbejder hele tiden på, at gøre det enklere for vores kunder at være med på rejsen til mere bæredygtige flyvninger,” udtaler Ann-Sofie Hörlin, Head of Sustainability hos SAS.
Fra bund til top i Danmark
Så ikke alene har SAS igangsat en række initiativer, mens selskabet har også været i stand til at kommunikere det til kunderne og forbrugerne som helhed.
Selvom SAS i sommeren 2023 i stor stil måtte indleje fremmed kapacitet med fly, der ikke fremstår som de grønneste på markedet, så er tilgangen af yderligere otte nye Airbus A320neo, der har et lavere brændstofforbrug og CO2-udledning end ældre fly, samt den generelle kommunikation af bæredygtighedsarbejdet, opvejet dette.
Rent faktisk formåede SAS i Danmark at gå fra en syvendeplads ved 2023-kåringen til at indtage førstepladsen i årets Sustainable Brand Index. Sidste år kom SAS ind på en næstsidsteplads overgået af Norwegian, KLM, Lufthansa, Finnair og Air France, mens det lykkedes at holde British Airways bag sig.
Målingerne er foretaget i Sverige siden 2011, og her har SAS ligget først i sin kategori i 13 ud af 14 år. Først i 2019 kom SAS med i den danske undersøgelse, og her har selskabet vundet i alle år med undtagelse af sidste år.
“Vores ambition er at være en drivende kraft i transformationen af luftfartsindustrien, og målet er netto nul-emissioner. Derfor er jeg glad for, at det er lykkedes SAS at vejlede vores kunder, ved klart at kommunikere hvilke tiltag virksomheden har taget og stadig tager, samt hvilke tiltag forbrugere og vores kunder selv kan tage for at blive mere bæredygtige,” siger Mads Brandstrup Nielsen, kommunikationsdirektør i SAS.
Relaterede artikler:
Klimamåling: Norwegian går frem og SAS tilbage