Det belgiske flyselskab VLM har annulleret en bestilling af Sukhoi Super Jet 100-fly. Nu har flyet kun en europæisk kunde tilbage.
Den russiske flyproducent Sukhoi har mistet den ene af sine to europæiske kunder til Sukhoi Super Jet 100-flyet. Kunder, som skulle være med til at overbevise andre europæiske flyselskaber om, at de trygt kan købe det russiske regionale jetfly, som indtil videre primært er solgt til flyselskaber i Rusland.
Det er det belgiske flyselskab VLM, der har valgt at trække i nødbremsen og annullere de fire 4 SSJ-fly med option på yderligere 10 fly, som VLM havde bestilt i oktober 2014.
Endnu ikke certificeret
VLM har bestilt en særlig version af SSJ100 med ekstra lang rækkevidde. Selvom SSJ100 er leveret til andre primært russiske flyselskaber i mere end 70 eksemplarer, så er versionen med lang rækkevidde endnu ikke certificeret af de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder.
Oprindeligt skulle VLM have modtaget de første fly i april sidste år. I marts samme år udskød man imidlertid leveringen til tredje kvartal i år. Nu har VLM imidlertid mistet tålmodigheden, da EASA- certificeringen af Sukhoi Super Jet 100LR (long range) endnu ikke er på plads.
Med en flåde af ældre Fokker 50-fly er der grænser for hvor længe VLM kan vente på nye fly. VLM flyver ind og ud af London City-lufthavnen, hvor kun bestemte flytyper er godkendt til at kunne lette og lande.
Eneste europæiske kunde
Efter at VLM har vendt Sukhoi Super Jet ryggen, er irske Cityjet den eneste tilbageværende europæiske kunde. Selskabet har bestilt 21 fly med option på yderligere 10 fly. Også Cityjet flyver fast på London City.
Desuden har dansk-grønlandske SkyGreenland option på levering af fem Sukhoi Super Jet 100-fly.
Sukhoi har leveret 77 SSJ100 og har yderligere knap 300 bestillinger i ordrebogen samt 130 optioner fra i alt mere end 30 kunder fra blandt andet Rusland, Mexico og Indien.