Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | theaviationplatform.dk)

Salg af tillægsydelser sikrede kvartalsoverskud

Årets tredje kvartal, der traditionelt er det bedste for flyselskaberne, resulterede i et overskud på 650 millioner kroner for Norwegian. Trods høje billetindtægter var det ikke nok til at dække omkostningerne.

Optimismen er for alvor tilbage hos Norwegian efter en sommer, der beviste, at selskabet er i stand til at flyve penge hjem til ejerne. I årets tredje kvartal, der inkluderer de stærke sommermåneder i juli og august, rejste 6,1 millioner passagerer med det norske lavprisflyselskab, hvilket var 2,5 millioner flere end i samme kvartal 2021.

Det skabte en omsætning på 7,12 milliarder norske kroner, hvilket svarer til lidt mere end 5,11 milliarder danske kroner. Efter alt er gjort op, var der et overskud på 909,7 millioner norske kroner (650 millioner danske kroner) før skat.

Enhedsindtægterne var med 0,66 norske kroner per passagersædekilometer rekordhøje, men det blev dog delvist opvejet af høje brændstofpriser og en høj dollarkurs, der var medvirkende til at bringe enhedsomkostningerne op på 0,68 norske kroner.

At det alligevel lykkedes at skabe et positivt resultat kan henføres til salg af tillægsydelser, der udgjorde i alt 1.048 millioner norske kroner (750 millioner danske kroner), eller hvad der svarer til 172 norske kroner passager. Dermed var det reelt tillægsydelserne og ikke billetindtægterne, der leverede overskuddet.

Sænker kapacitet med 25 procent
Der er ingen tvivl om, at den 14 dage lange pilotstrejke i SAS også har været til fordel for Norwegian, selvom det ikke specifikt nævnes i kvartalsrapporten. I juli var belægningen på flyene tæt på 95 procent, og det var blandt andet SAS-passagerer, der i stedet valgte at rejse med konkurrenten.

Efter det stærke tredje kvartal venter nogle svære måneder forude. I den kommende weekend træder vintertrafikprogrammet i kraft, og Norwegian erkender, at efterspørgslen på flyrejser kan blive påvirket af den aktuelle makroøkonomiske og geopolitiske usikkerhed, selvom det endnu ikke slår helt igennem på bookingtallene.

“Vi forventer lavere efterspørgsel i den vintersæson, vi er på vej ind i, men Norwegian er godt forberedt på at håndtere den roligere periode, både gennem nøje ruteplanlægning, fleksible leasingaftaler på fly og godt samarbejde med vores kolleger og fagforeninger,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Som tidligere meddelt er kapaciteten i vintertrafikprogrammet sænket med omkring 25 procent, hvilket betyder at op til 20 af selskabets 69 fly i perioder vil stå på jorden, hvilket er hjulpet på vej af fleksible power-by-the-hour-leasingaftaler.  

 

Relaterede artikler:

Tæt på milliardoverskud i Norwegian

Holdt underskuddet nede på 750 millioner kroner

Brændstofpriserne er stigende trussel for Norwegian