(Foto: Norwegian | PR)

Tæt på milliardoverskud i Norwegian

Norwegian leverede i årets andet kvartal et overskud før skat på omkring 960 millioner kroner. Resultatet blev dog primært skabt som følge af tilbagebetaling af forskudsbetalinger fra Boeing.

Norwegian tjener atter penge. Det viser resultatet af årets andet kvartal, hvor Norwegian leverede et resultat før skat på 1.248 millioner norske kroner, hvilket svarer til 960 millioner danske kroner. Samlet lyder halvårsresultatet på 217 millioner norske kroner (170 millioner danske kroner) før skat.

Kvartalsresultatet er leveret på baggrund af en omsætning på næsten 4,9 milliarder norske kroner, og det var især den høje efterspørgsel, der var med til at skabe en flot toplinje. Derimod blev resultatet negativt påvirket af højere priser på brændstof, mens tilbageførsel af forskudsbetalinger i forbindelse med flykøb trak i den modsatte retning.

I alt rejste 4,96 millioner passagerer med Norwegian i andet kvartal mod blot 380.000 i samme periode året før og 2,2 millioner flere end i det foregående kvartal. 

“Kvartalet viser, at vi er tilpasningsdygtige, og at vi hurtigt kan justere driften til en stigende efterspørgsel. Vores ansattes engagement for at levere gode kundeoplevelser var helt afgørende for resultatet. Jeg er specielt glad for, at vi hører til blandt de allerbedste på regularitet i en periode med kapacitetsbegrænsninger i mange lufthavne og med en strejke blandt flyteknikere i Norge,” Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Ekstraordinær indtægt sikrede overskuddet
Det er dog ikke driften, at Norwegian har tjent penge på i andet kvartal. I forbindelse med den langvarige strid med Boeing, kunne parterne i slutningen af juni indgå en aftale, der sikrede det norske lavprisflyselskab en indtægt på 2.099 millioner norske kroner, hvilket svarer til lidt mere end 1,6 milliarder danske kroner.

Med et samlet resultat på 950 millioner kroner, hvor der har været en engangsindtægt fra Boeing på 1,6 milliarder kroner, så står det dog klart, at Norwegian dog stadig ikke tjener penge på driften.

Flere fly på vej
I Norwegians aftale med den amerikanske flyproducent, der sikrede den ekstraordinære indtægt, blev der også indgået aftale om køb af 50 Boeing 737 MAX 8, der skal leveres fra 2025 frem til 2028. Aftalen omfatter desuden en option på køb af yderligere 30 fly.

“Aftalen med Boeing er vigtig, når vi skal skrive det nye kapitel om Norwegian. Den sikrer, at vi kan tilbyde kunderne flyrejser i moderne og brændstofeffektive fly, der bidrager til at reducere vores CO2-udledning betydeligt. Derudover gør aftalen det muligt for os at eje en stor del af vores flyflåde selv, hvilket igen forstærker vores position i Norden,” forklarer koncernchefen.

I løbet af 2022 vil Norwegian øge flyflåden til 70 fly, og frem mod sommeren 2023 er det planen at komme op på i alt 85 fly.

“Når vi ser fremad, er Norwegian godt positioneret til at konsolidere vores stilling som et ledende nordisk flyselskab. Bestillingerne af flybilletter frem mod efterårsferien er opløftende. Vores kunder værdsætter vores attraktive rutenetværk, det prisvindende fordelsprogram Norwegian Reward og kvaliteten af den service, vi leverer. Nye aftaler med Widerøe og Norse Atlantic Airways gør, at vi vil kunne tilbyde endnu flere fordele til vores kunder,” lyder det optimistisk fra Geir Karlsen.

 

Relaterede artikler:

Holdt underskuddet nede på 750 millioner kroner

Brændstofpriserne er stigende trussel for Norwegian

Norwegian lander driftsunderskud på 1,6 mia. kroner