Udkald til SAS-fly på indenrigsruten mellem Billund og København. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Billund bekymret over Esbjerg-rute

Den kommende indenrigsrute fra Esbjerg til København vækker bekymring i Billund Lufthavn. Samtidig svækker SAS sin Billund-indenrigsrute, mener lufthavnens direktør.

En stor andel af de passagerer, som flyver på SAS’ indenrigsrute mellem København og Billund kommer fra eller rejser til Esbjerg, hvor energisektoren har gevaldigt vokseværk i disse år. Derfor vækker det også bekymring i Danmarks næststørste lufthavn, at en række lokale virksomheder sammen med Esbjerg Kommune er ved at stable en ny indenrigsrute mellem Esbjerg og København på benene.

”Vi kan godt være en smule bekymrede for hvad det projekt vil betyde for indenrigsruten fra Billund,” siger direktør i Billund Lufthavn, Kjeld Zacho Jørgensen, til CHECK-IN.dk.

En taxatur mellem Esbjerg og Billund Lufthavn koster typisk 600 kroner, ligesom man skal betale for at parkere i Billund Lufthavn. Esbjerg Lufthavn ligger lige udenfor byen og tilbyder gratis parkering.

Samme flytype
Der bliver stor lighed mellem det produkt SAS tilbyder på Billund-ruten og det produkt, som det nye selskab, Es-Air, kommer til at tilbyde på Esbjerg-ruten.

Selskabet forventer at gå i luften den 2. marts med fem daglige returflyvninger mellem Esbjerg og København på hverdage. Det er samme antal, som SAS oftest har på Billund – København. Siden december har selskabet dog været nede på fire daglige flyvninger på hverdage. Det fortsætter de med frem til 9. marts.

Det bliver Jet Time, der skal betjene ruten for Es-Air, der ikke selv har fly og driftstilladelse. Det er også Jet Time, der betjener Billund-ruten for SAS. På Esbjerg-ruten er det planen at anvende et ældre ATR72-500 fly, mens Jet Time på Billund-ruten anvender omkring et år gamle støjsvage ATR72-600 fly. Flyene har samme antal sæder og benplads. Det kommende Esbjerg-fly agerer i dag backup for de i alt otte ATR72-600 fly, som Jet Time opererer for SAS på ruter til blandt andet Billund og Aarhus.

Svækker sit produkt
Samtidig med at en konkurrerende indenrigsrute måske er på vej, så kan lufthavnsdirektøren i Billund Lufthavn altså notere sig, at SAS i øjeblikket kun har fire flyvninger på Billund-ruten på hverdage.

”Med ned til tre daglige flyvninger svækker SAS gevaldigt sit produkt. Nu havde de ellers lige fået løbet ruten i gang,” siger Kjeld Zacho Jørgensen

Han henviser til, at SAS begyndte at betjene Billund-ruten i august 2012 efter at ruten havde stået ubetjent hen siden Cimber Sterlings konkurs i maj samme år. Derfor har selskabet brugt mange kræfter på at tiltrække passagererne. Det er begyndt at lykkedes og ruten har måned efter måned passagerfremgang. I 2014 steg antallet af passagerer med 9,8 procent i forhold til året før til over 130.000 passagerer.

”Det viser, at når SAS har afgange, så er der også kunder til det. Flere afgange ville generere flere passagerer,” vurderer Kjeld Zacho Jørgensen.

Vind i sejlene
Mens SAS skruer ned, så går det derudaf for nogle af selskabets værste konkurrenter. Således fløj mere end 300.000 passagerer i 2014 med KLM mellem Billund og Amsterdam. KLM flyver fem gange dagligt på alle ugens dage. Air France og Lufthansa har også vind i sejlene på deres ruter til Paris og Frankfurt, ligesom Turkish Airlines til foråret begynder at flyve dagligt på sin rute til Istanbul.

I 2015 kommer tjekkiske CSA Czech Airlines og belgiske Brussels Airlines også til Billund. Alle seks netværksselskaber, som feeder passagerer ind til deres trafikknudepunkter og derfra videre. Passagerer, som ikke flyver med SAS via Københavns Lufthavn.