Boeing 787-10 Dreamliner-fly fra Air Canada. (Foto: Boeing | PR)

Bliver operatør af alle tre Dreamliner-varianter

I løbet af få år vil Air Canada have alle de tre varianter af Boeings 787 Dreamliner-fly som en del af flåden, der derudover også skal moderniseres med tilføjelsen af nye Airbus- og elfly.  

I øjeblikket består flåden hos Air Canada af 194 fly, der både stammer fra Boeing og Airbus, og nu opruster flyselskabet med flere Dreamlinere.

Både Air Canada og Boeing bekræfter, at flyselskabet netop har afgivet en ordre på 18 787-10 Dreamliner-fly samt sikret sig mulighed for at føje yderligere 12 fly af typen til flåden, såfremt det på sigt skulle vise sig at være nødvendigt.

Efter planen vil Air Canada få de første af de nye fly leveret i fjerde kvartal 2025, mens alle flyene ventes at være overdraget i løbet af de første tre måneder af 2027. Flyene er tiltænkt som erstatninger for en række af de ældre og mindre effektive fly, som selskabet har i flåden.

Den nye ordre erstatter en tidligere, hvilket betyder, at Air Canada modtager to Dreamliner-fly i stedet for to Boeing 777’ere i fragtversionen, som det oprindeligt var aftalt.

Har bestilt 30 elfly.
Når Air Canada får leveret de første 787-10’ere runder man samtidig en form for milepæl, da selskabet derefter vil være operatør af alle de tre varianter, som Boeing-flyene produceres i.

Aktuelt råder flyselskabet over otte Boeing 787-8 Dreamlinere samt 30 787-9 Dreamlinere, mens det venter på at få overdraget atter to 787-9’ere som er en del af en tidligere ordre hos den amerikanske flyproducent.

Den nye ordre er en del af en større modernisering af flåden, som Air Canada er i færd med. Udover Dreamlinerne modtager selskabet også nye Airbus A220-fly, og man nærer en ambition om at erhverve sig 28 Airbus A321neo i Xtra Long Range-udgave. De første af disse ventes også at blive leveret i 2025.

Derudover har flyselskabet indgået en købsaftale med den svenske elfly-producent Heart Aerospace, som betyder, at Air Canada vil få leveret 30 af selskabets ES-30-fly, der ventes at være klar til kommerciel drift i 2028.

Reagerer på erfaringer
Michael Rousseau, der er koncernchef hos Air Canada fremhæver – udover en bedre brændstoføkonomi og færre CO2-udledninger – at tilbagemeldinger fra selskabets kunder har medvirket til, at valget er faldet på Boeings Dreamliner-fly.

”Hos Air Canada er en af vores topprioriteter at investere i passageroplevelsen, og vores erfaring er, at vores passagerer er glade for at flyve med Dreamlinere. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi fremover kan tilbyde dem en endnu større udgave af denne flytype med nye og moderne kabiner.”

Koncernchef Stan Deal fra Boeings afdeling for Commercial Airplanes glæder sig over, at det canadiske flyselskab i fremtiden vil have have alle Dreamliner-varianter i flåden.

”Når Air Canada har hele 787 Dreamliner-familien vil selskabet have en af de mest moderne og effektive widebody-flåder i verden. Tilføjelsen af 787-10-flyene vil give selskabet større fleksibilitet og commonality (eksempelvis identiske cockpits og betjeningsprocedurer på tværs af flere flytyper, red.) i driften af selskabets omfangsrige rutenetværk, der giver canadiere adgang til destinationer i en stor del af verden.”


Relaterede artikler:

79 ugentlige afgange fra CPH til Nordamerika i 2024

Afsides Air Canada-lounge i Frankfurt Lufthavn

Air Canada øger fra Københavns Lufthavn