Airbus har skitseret, hvordan tre af fremtidens passagerfly kan se ud. Flyene er brintdrevet, og den europæiske flyproducent stiler mod at sende dem på vingerne i 2035.
Klimaet stod højt på dagsordenen hos de forskellige aktører i luftfartsbranchen frem mod coronakrisen, men i det sidste halve år har lufthavne og flyselskaber haft travlt med at håndtere den nye virkeliglighed med langt færre passagerer.
Selv om coronapandemien naturligt nok fylder meget, er arbejdet mod at gøre luftfarten mere klimavenlig ikke stoppet. Hos Airbus lader der til at være arbejdet intenst med at skitsere, hvordan fremtidens CO2-neutrale passagerfly vil kunne se ud.
Den europæiske flyproducent har nemlig afsløret tre forskellige flymodeller, der omtales som såkaldte konceptfly. Flyene vil have brint som primær energikilde, og de vil blive udviklet med forskellige tilgange til teknologi og aerodynamik.
”Dette er et historisk øjeblik for den kommercielle luftfartssektor som helhed, og vi har til hensigt at spille en førende rolle i den vigtigste overgang, denne industri nogensinde har set. De koncepter, vi afslører i dag, giver verden et indblik i vores ambition om at skabe en dristig vision for fremtidens klimaneutrale flyvning,” siger Guillaume Faury, koncernchef i Airbus.
”Jeg er overbevist om, at brugen af brint – både i syntetiske brændstoffer og som primær energikilde til kommercielle fly – har potentialet til markant at reducere luftfartens klimapåvirkning.”
CO2-neutrale fly i luften i 2035
De tre konceptfly har alle kodenavnet ”ZEROe”. Airbus vurderer, at brint har potentiale til at reducere luftfartens CO2-emissioner med op til 50 procent. Og brintdrevede fly skal således være med til at opnå dette mål.
”Disse koncepter hjælper os med at udforske og modne designet og layoutet af verdens første klimaneutrale, nulemissions-fly, som vi sigter mod at tage i brug inden 2035,” siger Guillaume Faury.
”Overgangen til brint som den primære energikilde til disse konceptfly vil kræve afgørende handling fra hele luftfartsbranchen. Sammen med støtte fra regeringen og industrielle partnere kan vi tage denne udfordring op og opskalere vedvarende energi og brint til en bæredygtig fremtid for luftfartsindustrien. ”
For at brintfly kan blive virkelighed skal lufthavne omstille sig til at kunne håndtere flyene. Der skal blandt andet etableres en infrastruktur, der gør den daglige drift mulig.
Rækkevidde på cirka 3.700 kilometer
Udkastet til de tre konceptfly adskiller sig fra hinanden på både størrelse og motortype. Det mindste er et turbopropfly med plads til op mod 100 passagerer, og som vil kunne få en rækkevidde på mere end 1.000 nautiske mil, eller hvad der svarer til 1.850 kilometer.
Det næste fly har plads til mellem 120 og 200 passagerer og vil være drevet af modificerede gasturbiner. Flyet kan få en rækkevidde på over 2.000 nautiske mil, svarende til 3.700 kilometer.
Mens disse to flymodeller langt hen ad vejen ligner nuværende passagerfly, tager det tredje konceptfly sig lidt anderledes ud. Flyet har et futuristisk udseende, hvor vingerne smelter sammen med flyets krop. Rækkevidden vil være også her være i omegnen af 3.700 kilometer, og den usædvanligt brede krop giver flere muligheder for at opbevare brinten, ligesom der kan arbejdes med forskellige kabineindretninger.
Prototype i slutningen af dette årti
Hvis Airbus skal indfri håbet om at kunne sende konceptflyene på vingerne i 2035, skal ZEROe-programmet lanceres inden 2025. De kommende måneder og år skal den europæiske flyproducent således arbejde målrettet med de forskellige brintteknologier. En prototype i fuld skala anslås til at være klar i slutningen af 2020’erne.
”Så sent som for fem år siden var brint ikke engang på vores radar som en levedygtig teknologisk vej for at reducere kulstofudledningen. Men overbevisende data fra andre transportindustrier ændrede hurtigt dette. I dag er vi begejstrede for det utrolige potentiale, som brint tilbyder luftfart med hensyn til at reducere emissionerne,” siger Glenn Llewellyn, direktør for klimaneutrale fly hos Airbus.
ZEROe vil være verdens første klimaneutrale kommercielle passagerfly, og projektet skaber glæde hos Airbus-medarbejderne.
”Som ingeniør kan jeg ikke forestille mig at arbejde på noget mere spændende end det,” siger Jean-Brice, direktør for ingeniørarbejde hos Airbus.
Relaterede artikler:
EasyJet bliver første klimaneutrale flyselskab