Det er udfordrende at have en så lille flåde af Boeing 787 Dreamliner-fly, som Norwegian har. Det påpeger Boeing, der lover ikke at svigte Norwegian.
Norwegian har gennem flere måneder kæmpet med en stribe af tekniske fejl på sine tre Boeing 787 Dreamliner-fly. Fejl, som har medført massive forsinkelser, aflysninger og ikke mindst spaltevis af dårlig medieomtale.
Efter en episode for halvanden uge siden i Bangkok, hvor brændstof fossede ud af vingen på et af Norwegians Dreamlinere, havde Norwegian fået nok af at stå alene med ansvaret for problemerne. Derfor var Boeings chef for service og support i Dreamliner-programmet, Mike Fleming, fredag blevet beordret til at tage til Oslo og møde pressen.
Mike Fleming lagde sig fladt ned overfor pressen.
”Boeing er ikke tilfreds med Boeing. Og vi bliver ikke tilfredse før vi lever op til de forventninger om pålidelighed, som vi og Norwegian har,” sagde Mike Fleming på et pressemøde i Oslo fredag formiddag.
Lille flåde
På vanlig amerikansk diplomatisk facon formåede Mike Fleming behændigt at undgå at kritisere Norwegian alt for meget. Men han kunne alligevel ikke helt lade være. Således påpegede han, at Norwegian har valgt at lægge hårdt ud med et intensivt trafikprogram på tværs af tre kontinenter med kun tre fly.
”At have en lille flåde er altid mere udfordrende end at have en stor flåde af fly,” sagde Boeings vice president Mike Fleming, der er ansvarlig for service og support i Boeing 787 Dreamliner-programmet.
I søgelyset
Norwegians frustrationer over problemerne med Boeing 787 Dreamliner-flyene er ikke blevet mindre af, at selskabet faktisk har tegnet abonnement på et særligt ”Gold Care”-vedligeholdelsesprogram, som Boeing og dets partner Nayak Aircraft Services står for.
Det er ofte Nayak’s folk, der står for vedligeholdelsen i de enkelte lufthavne, som Norwegian opererer flyene fra. Og Nayak’s ydelser har da også været i søgelyset. Men Boeing vil ikke skyde skylden på Nayak.
”Nayak er vores partner i det her. Når der er et issue med et Boeing 787 Dreamliner-fly, så er det Boeing problem,” fastslog Mike Fleming.
Han lovede til sidst, at Boeing nok skal hjælpe Norwegian med at forklare sig, hvis der opstår nye problemer med dreamliner-flyene, som Norwegian til februar modtager sit fjerde eksemplar af.
”Vi efterlader ikke Norwegian alene med passagererne og medierne,” understregede Mike Fleming.