Boeing 737 MAX ved Farnborough Airshow i 2016 (Foto: Wirestock Creators)

Boeing må ikke øge MAX-produktionen endnu

Det skærpede tilsyn med Boeing vil ikke blive lempet på nuværende tidspunkt, hvorfor øgningen af den månedlige produktionsrate fra 38 til 50 fly har lange udsigter.

Siden hændelsen i begyndelsen af januar, hvor et dørpanel på en Boeing 737 MAX  fra Alaska Airlines blev blæst ud, har Boeing Commercial Airplanes været under skærpet tilsyn fra FAA, de amerikanske luftfartsmyndigheder, der blandt andet har til at opgave at føre tilsyn med flyproducenten.

Den skærpede opmærksomhed omkring Boeing kommer til at vare et stykke tid endnu, selvom Boeing er under pres fra sine kunder, der ønsker at få leveret de MAX-fly, der er stillet dem i udsigt. Men lige nu er produktionsraten et stykke under de 38 fly om måneden, som det har tilladelse til fra FAA.

Boeing ønsker at få fjernet produktionsloftet med henblik på at komme op på en månedlig produktion på 50 fly senest i 2025/2026, men det er der ikke umiddelbart udsigt til, forlød det efter et møde torsdag mellem Mike Whitaker, leder af FAA, og Boeing-ledelsen med koncernchef Dave Calhoun i spidsen.

Sikkerhedskulturen skal transformeres
På det tre timer lange møde kom det frem, at FAA fortsat vil holde Boeing i kort snor efter at have gennemgået selskabets køreplan for at løse dets systemiske sikkerheds- og kvalitetskontrolproblemer. Det fremgår af en meddelelse fra FAA.

Siden hændelsen med Alaska Airlines-flyet den 5. januar har FAA iværksat en række forskellige tiltag spændende fra flere sikkerhedsinspektører i faciliteterne til at standse produktionsudvidelsen.

Efter gennemgangen af Boeings køreplan konkluderede Mike Whitaker, at Boeing er nødt til at følge op på de korrigerende handlinger og effektivt at transformere virksomhedens sikkerhedskultur.

“Fra FAA’s side vil vi sørge for, at de gør det, og at deres rettelser er effektive. Dette markerer ikke enden på vores øgede tilsyn med Boeing og dets leverandører, men det sætter en ny standard for, hvordan Boeing driver forretning,” lyder det fra Mike Whitaker.

Ryanair mangler 23 fly
Ryanair er en af Boeings største kunder på MAX-flyene, og det irske lavprisflyselskab har ved utallige lejligheder luftet utilfredsheden med de manglende flyleverancer, der forhindrer selskabet i at forfølge sine ekspansionsplaner.

Indtil videre har Ryanair fået leveret 153 eksemplarer af MAX 8-200 og ved udgangen af juli i år håber selskabet at have modtaget samlet 158 fly, hvilket er 23 færre end først planlagt.

“Vi fortsætter med at arbejde tæt sammen med Boeing CEO, Dave Calhoun, CFO Brian West og det nye Seattle-ledelsesteam for at forbedre kvaliteten og accelerere B737-flyleverancerne. Der er fortsat en risiko for, at Boeings leverancer kan glide yderligere,” siger Ryanairs koncernchef Michael O’ Leary for få uger siden.

 

Relaterede artikler:

EU-toppolitiker vil have øget EASA-kontrol med Boeing

Boeing rydder op i topledelsen

Pensioneret flådeadmiral skal undersøge Boeing