Boeing 737 MAX 8-fly fra Akasa Air. (Foto: Akasa Air | Facebook.com | PR)

Boeing modtager stor MAX-ordre under krise

Alt imens Boeing går gennem en ny krise med MAX-flytypen, har Akasa Air øget en eksisterende MAX-ordre med 150 fly. Det indiske lavprisflyselskab har indtil videre 22 fly i drift.

Der er fart på Indiens nyeste lavprisflyselskab, Akasa Air.

Flyselskabet lagde en ordre på 72 Boeing 737 MAX-fly i 2022, og året efter blev ordren skruet op til 76 fly. Ordren består af i alt 23 Boeing 737 MAX 8 samt 53 Boeing 737 MAX 8-200, der har plads til op mod 200 passagerer.

Akasa Air har dog mod på meget mere, og derfor har lavprisflyselskabet nu øget ordren med hele 150 ekstra Boeing 737 MAX-fly. Den yderligere tilføjelse består både af typen Boeing 737 MAX 10, der endnu ikke er blevet certificeret, og Boeing 737 MAX 8-200. Der er ikke specificeret, hvor mange af hver variant der er bestilt.

De mange ekstra fly er bestilt på baggrund af stor efterspørgsel, og Akasa Air ønsker at udvide sit nationale og internationale netværk i de kommende år. Siden flyselskabet gik på vingerne i 2022, har det erobret cirka fire procent af indenrigsmarkedet i Indien.

Fokus på bæredygtighed
Indtil videre har Akasa Air fået leveret 22 Boeing 737 MAX-fly, og selskabet flyver til i alt 18 destinationer. Grundlægger og koncernchef Vinay Dube er glad for at have udvidet MAX-ordren, og selskabet forventer at åbne flere internationale ruter i de kommende måneder.

”De lavere kulstofemissioner fra 737 MAX-familien giver os mulighed for at forblive fokuseret på bæredygtig drift, samtidig med at vores miljøbevidste passagerer får en mere behagelig måde at flyve på. Bæredygtighed er kernen i vores forretning, og vi stræber efter flere muligheder for at reducere vores påvirkning af miljøet,” siger han.

MAX-ordren fra Akasa Air kommer i en tid, hvor Boeing kæmper med en ny krise i forbindelse med netop MAX-flytypen. I begyndelsen af januar i år tabte en Boeing 737 MAX 9 fra Alaska Airlines en ”falsk” dør og et stort panel til døråbningen i siden af flyet, hvilket resulterede i en pludselig dekompression i flyet.

Det lykkedes imidlertid at lande flyet sikkert og uden personskader, men hændelsen har skabt nye problemer for Boeing. Ikke desto mindre har Akasa Air altså valgt at bakke flytypen op med 150 ekstra fly i ordre, og selskabet har altså valgt at fortsætte med MAX-strategien.

Udsigt til stor efterspørgsel på fly i Asien
For Boeing er der således glæde midt i kampen for at finde ud af, hvad der skete med MAX 9-flyet fra Alaska Airlines.

”Denne milepæl demonstrerer styrken af vores partnerskab med Akasa Air og er et vidnesbyrd om 737 MAX-familiens evner til at fremme flyselskabets operationelle prioriteter,” siger Stephanie Pope, driftsdirektør hos Boeing.

Der er udsigt til øget efterspørgsel på flyrejser i Indien og det sydlige Asien i de kommende år. Ifølge Boeings forudsigelser vil der blive brug for 2.705 nye kommercielle fly i løbet af de næste 20 år i regionen. Heraf vil næsten 90 procent af flyene være med én midtergang.

Siden første flyvning i august 2022 har Akasa Air fokuseret på flyvninger mellem landets metropoler og såkaldte tier 2 og 3-byer. Betegnelsen ’tier 2’ dækker over byer med en befolkning på cirka en million mennesker, mens ’tier 3’-byerne har færre end en million indbyggere.

 

Relaterede artikler:

Første af 72 fly til nyt lavprisflyselskab

Stifter af nyt flyselskab død syv dage efter premiere

43 piloter forlod jobbet: Nu sagsøges de