Efter at have afgivet en ordre på 72 Boeing-fly sidste år, påregner Akasa Air snart at kunne foretage de første flyvninger. Det kræver dog, at den kommercielle driftstilladelse kommer i hus først.
Det er mindre end et år siden, det blev offentliggjort, at den indiske milliardær Rakesh Jhunjhunwala havde planer om at starte et nyt lavprisflyselskab, der blandt andet skal forsøge at kapre en del af markedet for indenrigsflyvninger i det folkerige land.
Siden er der sket meget. Akasa Air, som selskabet er blevet navngivet, afgav i november sidste år en ordre til den amerikanske flyproducent Boeing på køb af i alt 72 737 MAX-fly. Flyselskabet vil modtage en blanding af to varianter af typen, der skal være rygraden i flåden.
Det drejer sig dels om et antal 737 MAX 8-fly samt 737 MAX 8-200-modellen, der har plads til op mod 200 sæder ombord. Aftalen har en værdi af ni milliarder dollars, hvilket svarer til 62,5 milliarder kroner. Det skriver mediet Outlook India.
Må vente på driftstilladelse
I denne uge kunne flyselskabet så fortælle, at det første af de nye fly er ved at blive færdiggjort på Boeings fabrik i den amerikanske by Portland. Ifølge Akasa Air påregner flyselskabet, at det første fly bliver leveret i midten af juni. Herefter mangler Akasa Air at få tildelt en kommerciel driftstilladelse (AOC).
Selskabets koncernchef Vinay Dube, der tidligere har haft lignende stillinger hos flyselskaberne Jet Airways og GoAir, fortalte for nyligt til tv-kanalen CNBC-TV18, at han forventer, at der går omkring en måned fra fly-leverancen til, at den første flyvning med passagerer kan finde sted.
”Vi forventer, at vi modtager vores AOC i slutningen af juni, og på baggrund af det regner vi med, at vi kan sætte gang i driften i slutningen af juli,” udtaler koncernchefen ifølge AeroTime Hub.
Starter med indenrigsflyvninger
Akasa Air oplyser, at selskabet påregner, at det vil have 18 fly i luften i slutningen af marts næste år. De vil være i drift på indenrigsruter på tværs af landet. I løbet af 2023 regner flyselskabet derudover også med at påbegynde flyvningerne til flere destinationer i udlandet, lyder det i Business Today India.
Selskabet vil i første omgang fokusere på flyvninger mellem landets metropoler og såkaldte tier 2 og 3-byer. Betegnelsen ’tier 2’ dækker over byer, der har befolkning på omtrent en million mennesker, mens ’tier 3’-byerne har færre end en million indbyggere.
Det potentielle marked er stort ifølge Akasa Air. Flyselskabet forudser, at den nuværende økonomiske udvikling i Indien samt stigningen i landets befolkningstal vil betyde, at efterspørgslen på flyvninger vil stige i en sådan grad, at der i løbet af de kommende tyve år vil være behov for 1.000 nye fly i landet.
Relaterede artikler:
KLM-topchef skifter til Indiens største flyselskab