Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Brændstofpriser giver Air France-KLM milliardunderskud

Air France-KLM kom ud af 2011 med et gigantunderskud på over seks mia. kroner. En del af forklaringen skal findes i en brændstofregning, der blev 1,9 mia. kroner større end året før.

Det er ikke kun på antallet af passagerer og fly, at SAS ikke når Air France-KLM til sokkeholderne. Også på størrelsen af milliardunderskud i 2011 måtte skandinaverne se sig overhalet af den fransk-hollandske luftfartskæmpe, der kom ud af året med et minus på over 6 mia. danske kroner.

Til sammenligning kunne SAS kun præstere et underskud på omkring 1,5 mia. kroner.

SAS havde et positivt driftsresultat, men måtte se Spanairs konkurs trække regnskabet i rødt. Hos Air France-KLM blev driftsresultatet et minus på 2,6 mia. danske kroner. Ligesom hos SAS var det især de stigende brændstofpriser der gjorde ondt. Regningen til brændstof til koncernens mere end 500 fly blev i 2011 knap 1,9 mia. større end året før.

Midt i al elendigheden kan Air France-KLM glæde sig over, at passagererne ikke svigter. Således rejste 6,9 procent flere med selskaberne i 2011 end året før. Og belægningsprocenten gik 0,3 procentpoint frem til 82 procent, hvilket er over hvad andre selskaber ofte kan præstere.

Nul lønstigninger

Air France-KLM iværksatte i januar i år en tre-årig spareplan, der skal reducere enhedsomkostningerne med 10 procent og reducere gælden med omkring 15 mia. kroner. Spareplanen indebærer blandt andet nul lønstigninger i Air France i 2012 og 2013 samt løntilbageholdenhed i KLM.

Samtidig skal gruppen bruge langt færre penge på indkøb af nye fly og andre investeringer. I 2011 investerede selskabet knap 9 mia. kroner. Det skal skæres ned til 5,2 mia. kroner i 2012, 4,4 mia. i 2013 og 2,2 mia. i 2014.