Bravo Tours: Vi sikrede Norwegian-rute

Hos Bravo Tours hævder man, at selskabet var skyld i, at Norwegian i går kunne præsentere St. Croix som ny destination. Bravo Tours har nemlig lagt en solid bund i ruteøkonomien på ruten.

Bravo Tours har siden efteråret 2011 haft succes med at sende danskere på charterferie til De Danskvestindiske Øer fra lufthavnene i København og Billund.

Hidtil har man benyttet Boeing 767-300 fly fra det belgiske charterflyselskab Jetairfly eller spanske Privilege Style. Flyene har været chartret på serier i vinterhalvåret med afgang hver 14. dag fra henholdsvis København og Billund til Henry E. Rohlsen-lufthavnen på St. Croix.

For sæsonen 2015/16 har Bravo Tours i stedet indgået en aftale om at købe flysæder hos Norwegian, der med Dreamlineren vil flyve hver fredag fra Københavns Lufthavn med kurs direkte mod St. Croix.

Norwegian har 259 økonomiklasse-sæder i Dreamlineren, og det svarer rundt regnet til det antal sæder, der var til rådighed i Boeing 767-flyet fra Jetairfly hver 14. dag.

“Vi har været i stand til at købe det samme antal sæder hos Norwegian, som vi købte på charterflyet. Forskellen er blot, at vi er mere fleksible, idet vi kan tilbyde rejserne på ugebasis. Vi har fået en god pris hos Norwegian, og vi tror også at Norwegian er tilfredse med, at have solgt en stor del af sæderne i forvejen,“ fortæller administrerende direktør Peder Hornshøj fra Bravo Tours til CHECK-IN.dk.

Dermed indikerer Bravo Tours, at man har sikret sig noget der ligner 130 sæder per afgang på et fly, der har 259 sæder på økonomiklasse og 32 sæder på den særlige Premium-klasse.

Blev kontaktet af Norwegian
At Norwegian i det hele taget valgt St. Croix som ny destination fra Københavns Lufthavn, har noget med Bravo Tours at gøre. Norwegian havde kendskab til charterflyet til De Danskvestindiske Øer, og ønskede netop at indgå en aftale med en rejsearrangør, der kunne sikre en bund i ruteøkonomien.

“Det var Norwegian, der kontaktede os og spurgte om vi ville samarbejde om den nye rute. Det er nok ikke helt forkert at sige, at Bravo Tours sikrede, at ruten blev en realitet,“ mener Bravo Tours-direktøren.

Tilbage står tre glade parter, henholdsvis Københavns Lufthavn, Norwegian og Bravo Tours. I det jyske kan Billund Lufthavn derimod ærgre sig over, at lufthavnen ikke har fået en plads i det nye samarbejde, idet man mister en oversøisk charterdestination. I løbet af en sæson har der typisk været omkring 4.500 passagerer, der har rejst til og fra ø-gruppen i Caribien fra Billund Lufthavn.