Brug for 40.000 piloter i Mellemøsten

Hvis familien kan finde sig til rette, er der gode jobmuligheder i fremtiden hos gulf-selskaber som Emirates, Etihad, Qatar Airways og flydubai.

På en regnvåd novemberdag kan det være fristende at drømme sig væk til de fjerne himmelstrøg. Og er man pilot i et selskab, hvor løn- og arbejdsvilkår hele tiden forringes fordi selskabet klarer sig dårligt økonomisk, så kan det være man skulle gøre alvor af det.

Hvis man skal tro prognoserne fra flyproducenten Boeing, så skulle der være gode jobmuligheder for danske piloter i Mellemøsten i fremtiden.

Boeing vurderer således, at der over de næste 20 år bliver brug for 40.000 nye piloter til luftfartsselskaber i Mellemøsten. Selskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways vokser eksplosivt og så sent som søndag afgav de tre selskaber bestilling på flere hundrede langdistancefly fra både Airbus og Boeing.

Ordrerne blev offentliggjort på førstedagen af Dubai Airshow og ligger sig til en stribe af tidligere megabestillinger. Således er Qatar Airways lanceringskunde på den nye Airbus A350, som selskabet har købt 80 af. Og Emirates syntes ikke det var nok at være verdens største operatør af Airbus A380-fly med 90 eksemplarer. Søndag smed selskabet således yderligere 50 bestillinger på bordet.

Ud på eventyr
En del danske piloter arbejder allerede i dag for selskaber som Emirates, Etihad, Qatar Airways og flydubai. Mange af dem er tidligere Maersk Air og Sterling Airways-piloter, der søgte mod syd, da Sterling Airways gik konkurs i 2008. Andre er piloter fra andre danske selskaber, som bare gerne ville ud på eventyr.

CHECK-IN.dk har talt med flere danske piloter, der arbejder i cockpitene hos Gulf-selskaberne.

Flere peger på, at jobbet i det store og hele er sammenligneligt med at flyve i Skandinavien. Operationelt er destinationerne lidt mere eksotiske. Den største udfordring er nok de mange nationaliteter og dermed kulturforskelle, man skal lære at håndtere for at få samarbejdet til at fungere, understreger en pilot.

”Det afgørende for at få livet til at fungere her er at familien trives, både dem der er med og dem derhjemme,” skriver en pilot, der er ansat i flydubai.

Der er ingen fagforeninger, så på visse områder er man på egen hånd. Der findes i De Forenede Arabiske Emirater en “Labour law“ som beskyttelse og forholdene i ansættelses kontrakten bliver respekteret, pointerer en pilot.