Cimber-ansatte: Kaffen tilbage i indenrigsflyene

SAS valgte med virkning fra den 29. januar at genindføre gratis kaffe og te på Economy Class på samtlige selskabets ruter. En beslutning, som Cimbers kabineansatte også efterspørger med begrundelsen om, at de kabineansattes vigtige kontakt med kunderne vil kunne genetableres.

Den 10. februar 2010 indførte Cimber Sterling en ny prispolitik for servering om bord på selskabets fly.

Den nye prispolitik, der blandt andet betød, at serveringen på de danske indenrigsflyruter blev afviklet, skete på baggrund af en undersøgelse fra analysebureauet Userneeds.

Her konkluderede man, at 7 ud af 10 danskere ville vælge flyselskab ud fra den laveste pris, men kun 2 ud af 10 mente, at servering i kabinen havde indflydelse på valg af flyselskab.

Kabineansatte vil have kaffen tilbage

Men med baggrund i beslutningen hos SAS om at genindføre den gratis kaffe og the på selskabets skandinaviske indenrigsruter og på Economy Class generelt, foreslår kabineansatte hos Cimber Sterling at fri servering af kaffe genindføres.

“Vi ansatte i Cimber serverer gerne kaffe og har længe efterspurgt at genindføre samme tiltag på vores egne ruter. En service som var vores varemærke, længe efter det blev droppetaf andre selskaber. Vi vil hjertens gerne have denneservice tilbage og dermed kontakten til vores passagerer, som vi faktisk lever af,“skriver Flight Attendant Lone Hoffmeier fra Cimber Sterling i en kommentar tilSAS-beslutningen. Hun bakkes op af flere kolleger.

Ønsket fra kabinepersonalet kommer på ingen måde bag på Cimber Sterlings ledelse, der dog i højere grad fokuserer på at holde omkostningerne nede.

”Vores besætningsmedlemmer har bestemt gjort opmærksom på, at de savner den gode og tætte kundekontakt, der opstår i forbindelse med serveringen af kaffe og the. Fra ledelsesmæssig side har vi stor forståelse for, at en del af servicekonceptet ombord går tabt, når man fjerner serveringen af kaffe. Men de økonomiske vilkår er i øjeblikket således, at vi må reducere alle ‘nice-to-have-serviceydelser’,“ siger Steen Neuchs Vedel, der er operationel direktør i Cimber Sterling.

Ifølge Steen Neuchs Vedel har Cimber Sterling fået rigtig mange tilbagemeldinger fra kunderne, der mener, at kaffen sagtens kan undværes. Han udtrykker dog også forståelse for, at “vores engagerede medarbejdere savner at yde denne service.“

“Vores hyppige kundeundersøgelser viser gang på gang, at det kunderne efterspørger, er frekvens, punktlighed og pris – og her holder vi stædigt fast,“ fastslår Chief Operating Officer, Steen Neuchs Vedel.