Cimber A/S har fundet det fly, der fra mandag skal flyve København – Aarhus for SAS. De sidste papirer er dog ikke på plads endnu.
Ifølge fartplanen skal en ATR-72 maskine, opereret af Cimber A/S for SAS, mandag morgen lette fra Københavns Lufthavn med kurs mod Aarhus Lufthavn. Flyvningen er den første i den serie af flyvninger, som Cimber A/S er hyret til at gennemføre for SAS på indenrigsruten mellem landets to største byer.
En operation magen til den, som Cimber A/S udfører på København – Billund, hvor der flyves fem gange på hverdage med en ATR-72 maskine. På Aarhus-ruten skal Cimber A/S flyve seks daglige rotationer på hverdage.
Cimber A/S har fundet det fly, som skal bruges til at betjene ruten. Men det sidste papirarbejde med at få flyet inkluderet på Cimber A/S’ såkaldte Air Operators Certificate (AOC) mangler stadig fire dage før premieren.
Midlertidig lappeløsning
Da man den 13. august sidste år startede med at flyve for SAS mellem København og Billund var det i de første par uger med en 50-sæders CRJ-200 maskine. Den brugte Cimber A/S ellers som reservefly for de fire CRJ-200 fly, som selskabet også opererer for SAS.
En sådan midlertidig lappeløsning bliver der dog ikke tale om denne gang.
Cimber A/S vil ikke pege på præcis hvilket ATR-72 fly, der bliver tale om. Men en række konkurser blandt europæiske regionalflyselskaber i 2012 har betydet, at der blandt andet hos Nordeuropas største ATR-værksted, Skyways Technics i Sønderborg, står fem hvidmalede ATR-72 fly. De mellem 18 og knap 22 år gamle fly er netop blevet sat grundigt i stand.
Flyene er i dag ejet af Willis Lease Finance Corporation og opereres af West Air Sweden. De har alle en fortid hos græske Olympic Airlines. Det yngste af flyene var for en kort stund i sommeren sidste år beskæftiget hos polske OLT Express Regional – indtil det selskab gik konkurs. Og det er sandsynligvis dette fly, som ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger, på mandag tørner ud for Cimber A/S.
Umulig genforening
Ledelsesgruppen bag Cimber A/S var også en del af ledelsen i det daværende Cimber Sterling, der indtil sin konkurs i maj sidste år var en stor ATR-operatør. Fornylig overtog Danish Air Transport imidlertid de sidste to ATR-72 fly fra boet efter Cimber Sterling. Det er derfor ikke muligt for de tidligere Cimber Sterling-fly og -chefer at blive genforenet.
I dag opererer Cimber A/S en spansk indregistreret ATR-72 på Billund-ruten. Desuden har selskabet kontrakt på at operere fire CRJ-200 fly for SAS på flere nordeuropæiske feederruter. Det gennemføres med et miks af op til syv dansk og spansk indregistrerede CRJ-200 fly.