Cimber må afskedige trods ny SAS-aftale

Cimber A/S har indgået en ny aftale med SAS om beskæftigelse af ét ATR72-fly. Selskabets andet ATR-fly bliver returneret til udlejeren, hvorfor 24 medarbejdere er blevet opsagt i sidste uge.

Siden Cimber A/S blev etableret den 15. maj sidste år i kølvandet på Cimber Sterling-konkursen, har flyselskabet blot haft SAS som eneste kunde. Her har det Sønderborg-baserede flyselskab igennem det seneste års tid fløjet med fire CRJ200-fly og to ATR72-fly på vegne af SAS.

Men SAS indgik tidligere på året en længerevarende strategisk aftale med charterflyselskabet Jet Time om beskæftigelse af nye ATR72-600 fly på de regionale SAS-ruter. Det betyder, at der ikke er plads til at indgå aftaler med Cimber A/S på ATR-produktionen i samme omfang som tidligere.

Derfor vil Cimber returnere det ATR72-200 fly, som var leaset fra Swiftair (EC-LSN), mens man vælger at beholde OY-CIB, der er leaset fraWillis Lease Finance Corporation. OY-CIB er et 19 år gammelt ATR72-200 fly, der blev leveret til Cimber i begyndelsen af april måned.

Har opsagt medarbejdere
Beslutningen om at returnere et ATR-fly betyder, at Cimber har været nødsaget til i sidste uge at opsige medarbejdere.

“Vi har opsagt medarbejdere for at være på den sikre side, da vi har en overtallighed, hvis vi kun skal beskæftige et ATR-fly. Vinder vi de nuværende tilbud på opgaver for endnu et ATR-fly, vil vi annullere opsigelserne,“ oplyser administrerende direktør Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.

Cimber-direktøren fortæller, at 12 kabineansatte er blevet opsagt i sidste uge, mens 12 piloter endnu ikke er formelt opsagt, da der undersøges muligheden for, at de kan flyttes over til Jet Time. Men med tilbud om at skulle operere fra baser i København eller Stockholm, er det ikke attraktivt for de piloter, der hidtil har arbejdet fra baser i enten Billund eller Aarhus.

Der er stadig et håb hos Cimber om, at man kan begrænse antallet af de medarbejdere, som man skal sige farvel til.

“Vi har mange tilbud ude i øjeblikket om beskæftigelse af et ATR-fly nummer to, og skulle drøftelserne falde heldigt ud, vil leasingselskabet Willis hjælpe os med at finde et fly,“ fortæller administrerende direktør Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.

Tidsubegrænset aftale med SAS
Derimod er det lykkedes for Cimber at skabe fortsat beskæftigelse for OY-CIB. Her har man indgået en aftale med SAS fra 30. marts næste år, hvor ATR-flyet skal beskæftiges på ruten fra Billund til Oslo. Den nye aftale med SAS er ikke som tidligere en tidsbegrænset aftale, men løber derimod til en af parterne måtte opsige den.

“Vi har ønsket at komme ud af et aftaleforhold, hvor der hele tiden er fokus på udløbsdatoen. I den nye aftale er der ingen tidsbegrænsning, men i stedet et opsigelsesvarsel på nogle måneder,“ forklarer Jacob Krogsgaard.

Den forlængede aftale mellem SAS og Cimber A/Skommer ganske overraskende, idet Jacob Krogsgaard tidligere har slået fast overfor CHECK-IN.dk, at Cimber ikke regnede med at skulle forsætte ATR-produktionen for SAS.

Samtidig fortalte SAS-koncerndriftsdirektør Flemming Jensen i august måned, at SAS fremover ville stille krav til bemalingen samt opgradering af kabinerne i ATR-flyene fra de regionale flyselskaber, som skulle flyve for SAS. Netop derfor havde man blandt andet indgået samarbejdet med Jet Time.

Ingen særlige krav til Cimber-fly
Men SAS har tilsyneladende slækket lidt på disse krav ved indgåelsen af den nye aftale med Cimber A/S.

“Der er ikke i den nye aftale et krav fra SAS om en særlig kabineindretning eller bemaling. Det er ikke fordi, det er noget vi ikke snakker om, men det fremgår ikke af kontrakten. Men vi har da talt med SAS om bemalingen,“ siger Cimber-direktøren.

Hos SAS er man ikke af den opfattelse, at man tidligere har været kategorisk omkring fravalg af operatører med ældre fly, der ikke har den rette bemaling eller kabineindretning, der kan sikre et ensartet SAS-produkt.

“Produktet fra Cimber lever op til vores krav, hvor vi nøje vælger vores samarbejdspartnere. I den bedste af alle verdener flyver alle med spritnye fly. Sådan er virkeligheden ikke, og vi er rigtig glade for det, som Cimber leverer,“ understreger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark overfor CHECK-IN.dk.

Udover ATR-aftalen skal Cimber fortsat beskæftige fire CRJ200 fly. Aftalen løber frem til sommertrafikprogrammet 2015, og Cimber oplyser, at man i øjeblikket er i dialog med SAS om en forlængelse.

Fototekst: Administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber A/S har indgået en ny aftale med SAS.