Cimber: Nye ruter skal finansieres ved positivt cash-flow

Gennemførelsen af Cimber Sterlings beslutning om at anskaffe egnede fly til brug for investering i nye ruter er blevet forsinket. Investering i nye ruter skal nemlig ske med udgangspunkt i den likviditet selskabet selv genererer.

Den 14. december sidste år annoncerede Cimber Sterling en nystrategisk kurs, der skulle sikre lønsomhed i virksomheden.

En af midlerne til at opnå lønsomhed var en benhård fokusering på de lønsomme og strategisk vigtige ruter for selskabet. Kerneforretningenblev defineret som indenrigstrafik i Danmark og Sverige samt regional trafik – i første omgang til og fra Skandinavien – og på længere sigt i hele Nordeuropa.

“Vi vil dog fortsat være en aktiv spiller på leisure- og chartermarkedet, og vi vil øge antallet af indenrigs- og regionalflyvninger fra provinsen,“ hed det dengangi en meddelelse fra selskabet.

Denne meddelelse blev i flere omgange konkretiseret af selskabets ledelse, der talte om nye 70-80 sæders jetfly og en udvidelse af flåden af ATR72 turbopropfly til etablering af nye regionale ruter fra især jyske lufthavne i løbet af 2012.

Med disse planer, var det også Cimber Sterlings håb, at man kunne tilbyde beskæftigelse til en række medarbejdere fra Boeing 737-operationen, der var under afvikling.

Men den økonomiske udvikling i selskabet overhalede disse planer. Derfor har hovedaktionæren Mansvell Enterprises angiveligt trukket i håndbremsen og blokeret for nye tiltag, der skulle finansieres via lån eller træk på egenkapitalen.

Skal selv finansiere udvikling
Cimber Sterling bliver således skåret helt ind til benet, således atnye tiltag kun kan finansieres via positivt cash-flow fra driften. Og det vil betyde, at Cimber Sterling fremover bliver nødt til at tjene penge.

“Vi er nødsaget til at komme helt ind til kernen af vores forretning – for kun derfra kan vi vokse. Vi er med andre ord nødsaget til at sikre en kontinuerlig lønsomhed for også at sikre den langsigtede strategi,“ siger administrerende direktør Jan Palmér fra Cimber Sterling.

Den benhårde fokusering på lønsomhed er da også årsagen til, at udvidelsen af nye ruter og anskaffelse af nye fly ikke bliver foretaget med den hastighed, der oprindeligt var planlagt.

“Vi har valgt fremover at investere i nye ruter med udgangspunkt i den likviditet, som selskabet selv genererer. Derfor er nogle af de nye tiltag forsinkede i forhold til tidligere udmeldinger,“ forklarer Jan Palmér.

Cimber Sterlings beslutning om at afskedige 200 medarbejdere i Boeing 737-operationener i første omgang blevetbelønnet med kursstigninger på fondsbørsen. Men da kun omkring 20 procent af aktierne flyder i fri handel, er aktiekursen ekstremt følsom.