SAS-piloter i cockpittet. (Arkivfoto)

Cimber-piloter står ikke i vejen for Mansvell-fusion

En kommende fusion af Mansvell-selskaberne Cimber Sterling og svenske Skyways er blandt andet afhængig af, at selskabernes respektive piloter bliver enige om en ny fælles kollektiv aftale. Men ifølge Cimber Sterlings ledelse er det ikke piloterne, der kommer til at stå i vejen for processen.

Onsdagens selskabsmeddelelse fra Cimber Sterling, der afslørede store driftstab i regnskabsårets andet kvartal, fik flere analytikere og kommentatorer til at undre sig over, hvorfor selskabets ledelse ikke forsøger at fremskynde en fusion af Cimber Sterling med det svenske søsterselskab Skyways.

En fusion ville skabe en mere kost-effektiv drift for begge selskaber og ville bidrage til i en hurtigere takt at opfylde målet om at blive det førende regionale luftfatsselskab i Norden.

Men en af de mange sten på vejen mod målet er en ensretning af de kollektive aftaler med begge selskabers piloter.

“Der er blandt andet kollektive aftaler at tage hensyn til hos piloterne, så vi vil stille og roligt arbejde på at finde en løsning, der tilgodeser alle medarbejdergrupper i de respektive selskaber,“sagde Jan Palmér onsdag til CHECK-IN.dk.

Dermed kunne man få den opfattelse, at det er medlemmerne af CAP (Cimber Pilotforening), der blokerer for en hurtigere fremdrift i fusionsplanerne. Men det forholder sig rent faktisk sådan, at piloterne har været meget samarbejdsvillige i den hidtidige proces.

Bliver ikke noget problem

Således har luftkaptajn Sten Vestergård-Poulsen, der er formand for CAP og medarbejdervalgt repræsentant i Cimber Sterlings bestyrelse, for nylig taget kontakt til Svensk Pilotförening i bestræbelserne på at finde en god løsning for begge selskabers piloter. Tilbagemeldingerne herfra skulle angiveligt være, at det ikke vil blive piloterne, der vil spænde ben for en kommende sammenlægning af Cimber Sterling Group A/S med svenske Skyways Express AB.

Hertil siger Cimber Sterlings administrerende direktør Jan Palmer:“Cimber Sterling og Skyways skal i første omgang hver for sig ændre flådestrukturen, således at vi får samme flytyper i begge selskaber. Herefter skal de respektive selskaber sørge for, at der arbejdes imod positive resultater, inden vi kan finde den rette løsning for de personalegrupper, der i givet fald vil blive berørt.“

Dermed tyder det på, at etablering af en fælles produktionsenhed medét AOC (Air Operators Certificate) har en lidt længere tidshorisont, hvilket naturligvis i mellemtiden vil afspejle sig i selskabets omkostningsstruktur.

“Jeg er overbevist om, at selskabets piloter ikke kommer til at udgøre et problem i forbindelse med en eventuelt fusion med Skyways,“understreger Jan Palmér.