En gruppe piloter i SAS-datterselskabet Cimber A/S har forladt SAS-piloternes personaleforening for at få mere indflydelse på egne vilkår.
CHECK-IN.dk kan i dag fortælle, at en gruppe piloter i SAS’ danske produktionsselskab Cimber A/S har meldt sig ud af Dansk Pilot Forening, der er en forening for danske piloter i SAS Gruppen. Piloterne har i stedet stiftet Cimber Pilot Union og meldt sig under fanerne hos Flyvebranchens Personale Union (FPU) og LO-fagbevægelsen.
I dag har piloter fra SAS’ regionale produktion, som Cimber tager sig af, kun to ud af 10 pladser i Dansk Pilot Forenings bestyrelse. De resterende pladser er besat af piloter, der flyver i cockpittene på SAS’ mellemdistance- og langdistancefly. Derfor vil deres vilkår ofte blive prioriteret højere af foreningen end vilkårene for Cimber-piloterne, mener man i den nye forening.
“I dag har vi begrænset indflydelse på vores egne vilkår. Det bliver svært, at opnå de forbedringer og ændringer vi ønsker, så længe Dansk Pilot Forenings bestyrelse har det sidste ord,” siger Bernd Elmann Larsen, formand for Cimber Pilot Union, til CHECK-IN.dk.
Kun Cimber-piloter tilbage
De omkring 120 piloter i Cimber A/S er delt i to grupper. 80 er siden august sidste år blevet ansat direkte i Cimber A/S. De resterende 40 er SAS-piloter, der fulgte med, da SAS i marts sidste år flyttede 12 CRJ900-fly fra SAS over i Cimber A/S, som opererer flyene for SAS i SAS-farver.
I takt med at der bliver ansat og uddannet Cimber-piloter skal SAS-piloterne tilbage til SAS for at flyve større Airbus-fly. Til april næste år er det planen at SAS-piloterne skal være ude og der kun skal være 105-110 Cimber-piloter tilbage i selskabet.
At der til den tid ikke længere er SAS-piloter tilbage, bør få indflydelse på retten til at forhandle den nye overenskomst, som skal forhandles på plads, når den nuværende overenskomst mellem Cimber A/S og Dansk Pilot Forening udløber til marts næste år. Det mener Cimber Pilot Union.
“Til april næste år skal der kun være Cimber-piloter tilbage i selskabet. Derfor vil det være mest naturligt, at vi har forhandlingsretten,” påpeger Bernd Elmann Larsen.
Ud af de nuværende 80 Cimber-piloter er over halvdelen medlem af Cimber Pilot Union, mens sandsynligvis kun en håndfuld er medlem af Dansk Pilot Forening. Blandt de 40 SAS-piloter i Cimber er langt fra alle medlemmer af Dansk Pilot Forening.
Delikat sag
Cimber Pilot Union er ikke den eneste nye personaleforening blandt det flyvende danske personale i SAS-koncernen. En ny kabineforening så dagens lys i maj i konkurrence med Cabin Attendants Union , der hører under hovedorganisationen FTF. Den nye kabineforening kalder sig Skandinavisk Kabineforening og vil på sigt gerne være en del af FPU og LO. Det er dog en delikat sag som følge af en såkaldt fredsaftale mellem LO og FTF om ikke at stjæle medlemmer fra hinanden.
En ny pilotforening så dagens lys i tirsdags som pendant til Dansk Pilot Forening, der ikke er en del af en hovedorganisation. Den nye forening for SAS-piloter kalder sig SAS Pilot Union og er en del af FPU og LO.
Desuden er Cimber A/S’ kabinepersonale organiseret i Cimber Cabin Union, der også er en del af FPU og LO-fagbevægelsen.
Foreninger for flyvende dansk personale i SAS Group:
Navn | Fork. | Antal medl. | Fagforening | Hovedforb. |
Cabin Attendants Union | CAU | ca. 1100 | FTF | |
Skandinavisk Kabineforening | SK | anslået 200 | (Flyvebranchens Personale Union)* | (LO)* |
Cimber Cabin Union | CCU | 100 | Flyvebranchens Personale Union | LO |
Dansk Pilot Forening | DPF | 450 | ||
SAS Pilot Union | SPU | i.o. | Flyvebranchens Personale Union | LO |
Cimber Pilot Union | CPU | ca. 50 | Flyvebranchens Personale Union | LO |
*Skandinavisk Kabineforening ønsker at blive en del af FPU og LO.
Relaterede artikler:
Pilotforeninger uenige om LO-medlemsskab
Ny pilotforening: Behov for samarbejde med SAS
SAS-piloter stifter ny personaleforening