Cimber ser muligheder for udvidet samarbejde med SAS

Det danske flyselskab Cimber A/S forventer at fordoble antallet af beskæftigede fly indenfor et år. Håbet er at udvide samarbejdet med SAS.

Hos det nyetablerede Cimber A/S har man siden midten af maj måned opereret fire Bombardier CRJ200 jetfly for SAS på det skandinaviske selskabs regionale ruter. Herudover har man siden midten af august måned været operatør på indenrigsruten fra København til Billund med et ATR72-fly på vegne af SAS.

Cimber A/Sforventer en fordobling af antallet af beskæftigede fly indenfor de næste 12 måneder.

Her sættes der lid til udvikling af samarbejdet med SAS, som selskabet på forhånd har tætte relationer til. Samtidig har SAS flere gange udtrykt tilfredshed med Cimber´s indsats for selskabet gennem de seneste måneder.

“Vi vil helst udvikle vores forretning sammen med SAS, men vi holder samtidig vore øjne og ører åbne overfor andre muligheder,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard.

Cimber-direktøren peger på, at selskabet er åbent overfor alle typer samarbejdsmodeller med SAS- også modeller, hvor Cimber A/S tager en større risiko i samarbejdet, end hvad produktionsselskaber har tradition for at gøre. Derfor vil det danske flyselskab heller ikke på forhånd afvise egentlige joint-ventures.

Muligheder i Sverige
Da administrationen i Cimber A/S ergearettilet aktivitetsniveau op til omkring 10 fly, er der potentiale for udvikling. Derfor kan selskabet anlægge en marginalbetragtning i forbindelse med tilbudsgivning, hvilket angiveligt kan giveen attraktiv prissætning.

Flere kilder i branchen peger på, at SAS kan se muligheder i et samarbejde med Cimber A/S på de ruter, som den svenske operatør Golden Air hidtil har opereret med ATR72-fly på vegne af det finske SAS-datterselskab Blue1.

Blue1´s hidtidige rutervil fremover kommericelt blive drevet af SAS samtidig med, at det finske flyselskab omdannes til et produktionsselskab. Herudover står wetlease-aftalen mellem Blue1 og Golden Air til udløb om nogle få måneder. Golden Air beskæftigeri dag tre fly for den skandinaviske luftfartskoncern.

Såledesskal SAS tage stilling til, om Golden Air, der er ejet af Braathens Aviation og dermed indirekte konkurrenten Malmö Aviation, skal flyve for SAS i en ny aftale, eller om der skal vælges en mere neutral operatør udefra. I denne sammehæng kan der være gode muligheder for Cimber A/S.

Dette scenarie vil Jacob Krogsgaard ikke afvise som en forretningsmulighed, men han benytter samtidig lejligheden til at understrege, at Cimber A/S ikke har aktuelle drøftelser med SAS om dette.

Cimber har netop gennemført en tilpasning af antallet af kabinemedarbejdere, der er blevet reduceret siden overtagelsen af dele af konkursboet efter Cimber Sterling i maj måned. Ifølge Cimber blev der virksomhedsovedraget flere medarbejdere, end der reelt var brug for.