Cimber Sterling er slanket til blot 14 ruter

Når sommertrafikprogrammet slutter ved udgangen af oktober måned vil Cimber Sterling være reduceret fra tidligere over 50 ruter til blot 14 ruter. Rent faktisk vil Cimber Sterling have færre ruter, end før selskabet købte Sterling-platformen.

Betegnelsen Cimber Classic er et internt begreb i det danskbaserede luftfartsselskab, der dækker over de aktiviteter, som det tidligere Cimber Air A/S beskæftigede sig med før købet af Sterling-platformen i december måned 2008.

Dengang var Cimber Air et regionalt luftfartsselskab, der opererede danske indenrigsruter samt lidt mere end en halv snes udenrigsruter. Det var også tiden, hvor Cimber fløj med overskud. I det sidste regnskabår 2007/08, før købet af Sterling-platformen, havde Cimber en omsætning på 1.148mio. kroner og et nettoresultat på 69 mio. kroner.

I seneste regnskabsår 2010/11 var omsætningen næsten fordoblet til1.940 mio. kroner, men nettoresultatet blev et minus på 212 mio. kroner. Samtidig var selskabets egenkapital reduceret fra 200 mio. kroner i 2007/08 til en negativ egenkapital på 26 mio. kroner.

Konsekvensen blev da også, at familieselskaberne måtte opgive kontrollen med Cimber, som dermed blev spillet i hænderne på den ukrainske rigmand Igor Kolomoskij gennem det cypriotiske holdingselskab Mansvell Enteprises.

Tilpasset rutenetværk

Med Cimber Sterlings beslutning om at afvikle Boeing 737-platformen ved udgangen af oktober måned 2012 vil der ikke være mange ruter tilbage hos selskabet.

Siden december 2008 har Cimber Sterling åbnet over 50 ruter, og det højeste antal var i sommeren 2010, hvor selskabet opererede på 48 udenrigsruter og seks indenrigsruter.

Ved udgangen af sommerfartplanen 2012 vil Cimber Sterling blot have 14 ruter tilbage, hvis der ikke i løbet af de kommende måneder annonceres noget nyt.

Sommer 2012 (25. marts – 28. oktober)
– eksklusive operationen af leisure-ruter, der er outsourcet til Jet Time

Lufthavn Indenrigs
København Billund,Karup, Rønne, Sønderborg, Aalborg, Aarhus
Lufthavn Udenrigs
Billund Bergen, Stockholm-Arlanda, Oslo
København Norrköping, Stockholm-Bromma, Växjö, Prag
Aalborg Oslo

Sommer 2008 (30. marts – 23. oktober)
– før overtagelsen af Sterling Airlines-platformen den 3. december 2008

Lufthavn Indenrigs
København Billund, Karup, Rønne, Sønderborg, Aalborg, Aarhus
Lufthavn Udenrigs
Billund Berlin, Bergen, München, Oslo, Stavanger, Stockholm
København Basel, Bukarest, Newcastle, Norrköping, Prag,Wroclaw
Norrköping Helsinki, München

Skåret ind til benet

Tabellerne viser, at Cimber Sterling i dag står med et svagere rutenetværk end før overtagelsen af dele af Sterling-konkursboet. Dengang var der 6 indenrigsruter og 14 udenrigsruter, mens der i dag i realiteten er 6 indenrigsruter og 8 udenrigsruter, når leisure-operationen ophører ved udgangen af oktober måned.

Dermed er der skåret ind til benet hos Cimber Sterling – og lidt mere til. Det er således et luftfartsselskab, der står tilbage med et afpillet rutenetværk med færre ruter end før Sterling-eventyret.

Derforsavner investorerne og markedet generelt nogle konkrete udmeldinger fra det danskbaserede flyselskab om, hvordanog hvornår man derfravil aktualisere den fremtidige rutestrategi, der skal bringe selskabet i en positon som det førende regionale luftfartsselskab i Norden.

Cimber Sterlings administrerende direktør Jan Palmér har ikke lyst til at kommenterekonkrete dele i denne artikel, men ønsker overfor CHECK-IN.dk at understrege, at fundamentet skal være på plads, før de trykkes på “vækst-knappen“.

“Vi arbejder målrettet mod at blive et stærkt regionalt flyselskab, og vi er godt i gang med at afvikle de aktiviteter, der ikke underbygger vores strategi, og så skal vi have et solidt og stabilt fundament i vores kerneforretning, før vi vækster,“ siger ´Jan Palmér.

Cimber Sterling er regnskabsaktuel onsdag den 14. marts, når resultatet fra finansåret tredje kvartal offentliggøres. Samme periode sidste år viste et nettounderskud på 117,9 mio. kronerefterfulgt af en nedjustering.