Cimber Sterling har stigende Ancillary-indtægter

Billetpriserne hos Cimber Sterling er relativt lave. Derfor skal selskabet i lighed med lavprisflyselskaberne hente ekstra indtægter hjem på salg af tillægsydelser, der knytter sig til selve flytransporten. Det danske luftfartsselskab rapporterer om øget salg af ‘Ancillary Services’.

Supplerende indtægtsstrømme – i fagsproget kaldet Ancillary Services -udgør en væsentlig del af indtægtsgrundlaget hos mange lavprisflyselskaber. Og hos danske Cimber Sterling arbejder man målrettet på at øge indtægterne på dette område.

Senest har Cimber Sterling valgt at øge bagagetillægget med 15 kroner for alle udenrigspassagerer. Men Ancillary Services er langt mere en betaling for bagage og sæde ombord i flyet.

Ancillary-indtægter knytter sig til transporten ogomfatter blandt andetbetaling for ekstra bagage, udstyr (ski, surfboards, barnevogne m.v.), kæledyr, sædevalg samt gebyr for bestilling og ændringer af billetter og endelig salg af mad og drikke samt varer ombord. Der er således tale om afledte indtægter fra kerneforretningen, der principielt handler om at sælge flytransport.

Provision fra eksterne køb er også en del af Ancillary-indtægtsgrundlaget. Hos Cimber Sterling drejer det sig om formidling af ydelser indenfor hotel- og ferieboliger, biludlejning, parkering, lufthavnstaxa og rejseforsikring.

“Formidling af disse relaterede ydelser harhaft en pæn stigning. Vi er blevet bedre til at integrere produkterne og ydelserne på vores hjemmeside, hvilket har medvirket til vækst i dette segment,“ fortæller Bjarne Rasmussen, der er Director Commercial Strategy & Product hos Cimber Sterling.

Det er ikke muligt at få oplyst, hvor stor fremgangen er på Ancillary-services hos Cimber Sterling, eller hvor stor endel dette segmentudgør af de samlede indtægter.“Ancillaryservicesudgør en stigende del af vores indtægter. Den største del kommer fra udenrigsruterne og leisure-ruterne i særdeleshed,“ vil Bjarne Rasmussen da godt afsløre.

Cimber Sterling indførte i februar 2010 tillægsydelser, og gik dengang fra en strategi med totalpriser til en mere diversificeret prispolitik.

Idag er omkring halvdelen af Cimber Sterlings passagergrundlag relateret til indenrigsflyvning, hvorfor dethandler det om at finde relevante ancillary services til indenrigspassagererne.“Vi har en meget stor volumen på danske indenrigsruter. Så vi vil fremover finde ydelser, der kan skabe et styrket indtægtsgrundlag for den del af forretningen. Vi kommer blandt andet snart med et nyt forsikringsprodukt,“ fortæller Bjarne Rasmussen.

Hos det konkurrerende norske lavprisflyselskab Norwegian udgjorde Ancillary Services 13,5 procent af de samlede indtægter i 1. kvartal 2011. Det svarer til 256 millioner norske kroner – eller godt 84 norske kroner pr. passagerer.