Kuratellet forsøgte at få Jet Time til at overtage Cimber Sterlings Boeing 737-fly.

Cimber Sterling indsætter syvende Boeing 737

Cimber Sterlings sommertrafikprogram er baseret på i alt syv Boeing 737-700 fly mod hidtil seks i programmet. Den udvidede kapacitet skal anvendes til at øge frekvenserne på de største fritidsruter bl.a. som følge af konkurrentens Transavia´s exit i markedet.

Når trafikprogrammet for sommeren 2011 træder i kraft i slutningen af marts måned, vil Cimber Sterling udvide flåden med yderligere ét Boeing 737-700 fly.

I sommertrafikprogrammet 2010 benyttede Cimber Sterling kun seks fly på selskabets såkaldte leisure-ruter primært til Sydeuropa.

Cimber Sterling administrerende direktør Jacob Krogsgaard bekræfter overfor CHECK-IN.dk, at trafikprogrammet er lagt efter, at selskabet skal operere syv Boeing-fly. Det syvende fly er dog endnu ikke at finde i selskabets flåde, idet der i øjeblikket foregår en vurdering af og omlægning af selskabets ejerskabs- og leasingstruktur i flyflåden.

Det er en markant kapacitetsudvidelse, når Cimber Sterling indsætter ekstra 16 procent kapacitet på selskabets leisure-ruter samt på udvalgte indenrigsafgange. Cimber Sterling opererede i sommerprogrammet med en relativt lav kabinefaktor på leisure-ruterne, hvor Boeing 737-flyene primært anvendes.

Den lave kabinefaktor var et udslag af, at Cimber Sterling valgt at modstå prispresset fra konkurrenten Transavia, der dumpede priserne i de seneste 2 – 3 måneder, af sommertrafikprogrammet.

Men det er netop på de tidligere Transavia-ruter, at Cimber Sterling har valgt at indsætte ekstra kapacitet. “Der bliver ikke tale om at åbne nye ruter. I stedet vælger vi at indsætte mere frekvens på eksisterende ruter,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.

At endnu et lavprisflyselskab dukker op på det danske marked lader ikke til at skræmme Cimber Sterling-direktøren. Ungarske Wizz Air meddelte tidligere i denne uge, at selskabet vil etablere en rute mellem Gdansk og Aarhus.

“Der er andre før Wizz Air, der har overvurderet markedet ud af Aarhus – eller Billund for den sags skyld. Jeg tvivler på, atWizz Airetablereren egentigtbase i Danmark,“ vurderer Jacob Krogsgaard, der trods alt alligevel kan glæde sig over den øgede konkurrence. “Når de jyske lufthavne har vækst, får vi også som luftfartsselskabbedre vilkår.“

Foto: Cimber Sterling vil flyve med i alt syv Boeing 737-fly i det kommende trafikprogram for sommeren 2011.