Cimber Sterling kan måske blive “folkeaktie”

Den planlagte vækst i Cimber Sterling kræver mere kapital. Selskabet vil forsøge at rejse kapital gennem en børsnotering.

AKTUEL KOMMENTAR:

Præcis på årsdagen for Sterling-konkursen kunne Cimber Sterling i går offentliggøre planerne om en børsnotering omkring årsskiftet. Det sker som et led i selskabets ambition om at blive Danmarks førende luftfartsselskab.

Cimber Sterling ser sig strategisk og markedsmæssigt godt positioneret, således at selskabet er klar til at udbygge rutenettet samt øge beflyvningen af eksisterende destinationer. Et rutenet der omfatter 48 inden- og udenlanske destinationer opereret med en del af selskabets 27 fly – herunder fem Boeing 737.

Ønsket om at styrke kapitalbasen er bl.a. “behovet for at sikre selskabet den finansielle styrke til at kunne forhandle bedre vilkår på f.eks. leasing-kontrakter samt afdækning af risici på USD og flybrændstof“. Det var netop en af årsagerne til, at Cimber Sterling i det netop afsluttede regnskabsår (2008/09) måtte tage et negativt beløb på 77 mio. kr med i regnskabet under finansielle poster.

Planen om en kommende børsnotering sker angiveligt på baggrund af et svagt marked hos de private investorer. Tidligere har Cimber Sterling oplyst, at selskabet har søgt en kapitaltilførsel inden årets udgang, men vilkårene har formentlig ikke været til stede til at sikre den fornødne styrkelse af kapitalen. Der har tidligere været nævnt et kapitalbehov på mellem 50 og 100 mio. kroner.

Det norske lavpriskonkurrent Norwegian har derimod haft stor succes med sin børsnotering. Idecember 2003 gik Norwegian på Oslo Børs for at rejse kapital til selskabets ekspansion. Emissionen blev overtegnet og storaktionær og koncernchef Bjørn Kjos kunne sikre selskabet en ekstra julegave på 250 mio. norske kroner. Disse penge lader til at være brugt med omtanke, idet selskabet sidenhen har etableret sig i Danmark og netop har afleveret et imponerende kvartalsresultat. Selskabet harfor nyligforøget sin købsordre til 48 Boeing 737-800 fly, således at det norske selskab i 2014 forventer at råde over 70 moderne jetfly.

Norwegian-chef Bjørn Kjos har ved gentagne lejligheder udtalt, at der kun kan skabes succes med en enhedsflåde på minimum 25 fly. Denne ambition understøtter Norwegians forretningsmodel. Cimber Sterling mener derimod, at vejen til succes med den eksisterende forretningsplatform skabes gennem en fleksibel flyflåde. Selskabet råder over i alt7 turbopropfly af typen ATR42 og ATR72. Herudover 13 stk. CRJ200 jetfly samt 5 stk. Boeing 737. En del af CRJ200 flyene opererer i dagpå wetlease hos SAS.

Jørgen Nielsen

Jørgen Nielsen vil børsnotere Cimber Sterling

Derfor skal det blive interessant at følge det danske luftfartsselskabs planer for fremtiden. En fremtid der ikke inkluderer den nuværende administrerende direktør i den daglige ledelse. I forbindelse med generalforsamlingen i 2010 ønsker han at træde tilbage som adm. direktør og afløses af 38-årige Jacob Krogsgaard, der indtil videre har været selskabets driftsdirektør (COO).

I stedet vil Jørgen Nielsen hellige sig forretningsudvikling samt bestyrelsesarbejde i selskabet. Her får han bl.a. selskab af Vagn Sørensen, der er tidligere vicekoncernchef i SAS samt CEO hos Austrian Airlines. Så det er erfarne kræfter, der fremover skal tegne stregerne til en dansk luftfartssucces.

Hvorvidt selskabet får held med sin planlagt børsnotering i det relativt svage aktiemarked er vanskeligt at spå om. Der er ingen tvivl om, at selskabets profil giver en baggrund for at skabe en regulær “folkeaktie“, der tager afsæt i danskheden og den historik, der er en del af Sterling-navnet. På samme måde som Norwegian er blevet en folkeaktie på det norske marked.

Men resultaterne skal leveres i et vanskeligt marked.Om en passagervækst på 50 % i årets fem første måneder af regnskabsåret er nok til at skabe tillidtil selskabets langsigtede forretningsgrundlag, kan være tvivlsomt.

Enkendte brancheprofilhar tidligere med slet skjult ironi udtalt: “Hvis du er millardær og vil være millonær, så invester i et luftfartsselskab!“. Men heldigvis er der også succeshistorier, hvilketlavprisflyselskabet Norwegian indtil videre har bevist.Derfor kanCimber Sterling givetvis også blive en ægte erhvervssucces, hvis tingene udvikler sig rigtigt for selskabet.