Cimber Sterling på vej i plus

Der er lav sigtbarhed i luftfartsmarkedet, men alligevel forventer Cimber Sterling-direktør Jacob Krogsgaard, at selskabet vil kunne præsentere sorte tal inden april måned næste år. Det kan bl.a. ske gennem nedlukning eller salg af ikke-kerneaktiviteter.

Optimismen spirerhos Cimber Sterling efter et kvartalsresultat for perioden 1. maj – 31. juli på minus 10 mio. kroner. Et resultat, der kunne have været et overskud på 1 mio. kroner, såfremt den islandske askesky ikke var kommet på tværs.

Kraftig vækst i passagertallene og reduktion af enhedsomkostningerne på 13 % gennem bedre udnyttelse af besætninger, er ifølge Cimber Sterling årsagen til fremgangen.Udviklingen i forretningen er så solid, at selskabet fastholder forventningerne om sorte tal på bundlinien fra regnskabsårets udgang, hvilket vil sigesenest iapril måned 2011.

”Dette kvartal er første skridt på vejen til at bevise, at vores forretningsmodel med kombinationen af store og små fly med et mix af private og erhvervsrejsende er den rigtige. Jeg er meget tilfreds,” siger Jacob Krogsgaard, administrerende direktør i Cimber Sterling.

Det hører dog med til historien, at luftfartsselskaberne traditionelt tjener penge i årets 2. og 3. kvartal (april til og med september), mens de øvrige måneder typisk er indtjeningsneutrale eller direkte underskudsgivende. Derfor vil det næste kvartalsregnskab fra Cimber Sterling blive imødeset med spænding. Her vil det for alvor vise sig, om selskabet er på rette kurs, hvilket flere ting dog tyder på.

Det er programmet “Back in Black“, der skal få farverne på bundlinie-tallene til at skifte fra rødt til sort. “Back in Black“ betyder, at indtjeningen skal øges gennem større salg af eksisterende og nye tillægsydelser, fortsat optimering af rutenettetsamt nedbringelse af omkostninger gennem effektivisering af processer så som check-in, vedligeholdelse m.m.

Herudover vil der ifølge Cimber Sterling ske yderligere tilpasning af omkostningsbasen, hvilket bl.a. kan indebære nedlukning eller salg af ikke-kerneaktiviteter.

“Med de igangsatte initiativer i ”Back in Black” programmet vil vi demonstrere, at vores forretningsmodel er unik og også kan genere et overskud,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard.