Cimber Sterling tøvede med brændstoftillæg

Efter et langt tilløb har Cimber Sterling nu taget beslutning om at forhøje selskabets billetpriser gennem indførelse af et brændstoftillæg som følge af de stigende oliepriser. Det særlige tillæg vil blive pålagt alle billetter købt fra og med den 15. februar.

Den 18. januar kunne Norwegian meddele, at selskabet ville hæve billetpriserne gennem et brændstolftillæg som følge af de stigende oliepriser.Dermed var det norske lavprisflyselskab først på banen i denne omgang med brændstoftillæg.

Blot tre dage senere annoncerede SAS, at selskabet fra den 22. februar ville forhøje det eksisterende brændstoftillæg. Sidst i rækken blandt de størsteselskaber på det danske marked er således Cimber Sterling, der først tirsdag den 8. februar kunne bekræfte tillægget med virkning fra den 15. februar.

Cimber Sterling har i regnskabsåret 2010/11 budgetteret med en gennemsnitspris på flybrændstof på700 dollars pr.ton og en dollarkurs på 6,00. Det betyder en budgetteret udgift til et ton flybrændstof på 4.200 kroner.Lige nu koster flybrændstof ca. 890 dollars pr. ton, og med en dollarkurs på6,45 er prisen pr. ton lige nu 4.860 kroner. Altså 15 procent over det “fixpunkt“, som Cimber Sterling har budgetteret efter.

”Vi ser, at prisen på brændstof bliver ved med at stige, og efter nøje overvejelser har vi derfor besluttet at indføre et midlertidigt brændstoftillæg. Tillægget er dog på et niveau, der betyder, at vi stadig er yderst konkurrencedygtige på prisen,”siger kommerciel direktør i Cimber Sterling, Lars Bording.

Lars Bording erkender, at det kan være vanskeligt at kommunikere budskaberne omkring brændstoftillæg, idet kundernei sidste ende vurderer totalprisen. “Vi har taget os god tid til at tale med vore kunder og samtidig setpå dereelle omkostninger. Det er vigtigt stadig at fastholde konkurrencedygtige priser i forhold til konkurrenterne. Derfor har vi lavet en totalvurdering i forhold til vore billetpriser.“

Brændstoftillægger hos Cimber Sterling bliver 20 kroner pr. indenrigsstrækning og 50 kroner pr. udenrigsstrækning. Det er noget lavere end konkurrenten Norwegian, der opkræver 50 kroner pr. indenrigsstrækning og mellem 80 og 100 kroner pr. udenrigsstrækning.

Afgiften justeres, når oliepriserne falder

Selvom Cimber Sterling har valgt at indføre brændstoftillægget er det ikke et varigt element i selskabets prissætning i modsætning til eksempelvis SAS. Derfor anvender selskabet også ordet “midlertidig“ i den officielle pressemeddelelse.

Cimber Sterlings politik er, at det også skal komme passagererne til gode, når brændstofprisen igen rammer et normalt leje.

”Det betyder, at når prisen på brændstof falder tilstrækkeligt, vil afgiften blive justeret,”siger Lars Bording.

Det er dog ikke muligt at få Cimber Sterling til at præcisere, hvilke vilkår og betingelser, der skal være opfyldt for at brændstoftillægget igen bortfalder eller justeres nedad.

Foto: Fra den 15. februar bliver det 20 kroner dyrere pr. strækning at flyve indenrigs med Cimber Sterling.