Cimber Sterling trafiktal – en pose blandede bolcher

Cimber Sterling har netop offentliggjort de første trafiktal siden børsnoteringen i december måned. Den gennemsnitlige billetindtægt er faldet med 40 % de seneste 12 måneder, men selskabet har flere passagerer med flyene end tidligere.

(OPDATERET)

“En pose blandede bolcher“ er vel det mest præcise udtryk, der kan indramme de første trafiktal, som Cimber Sterling har valgt at offentliggøre siden børsnoteringen den 1. december sidste år.

Selv om produktudbuddet har ændret sig markant, bør man alligevel hæfte sig ved, at “yielden“ – den gennemsnitlige indtægt pr. passagerkilometer – er faldet med omkring 40 % gennem de seneste 12 måneder. Her har yíelden været 0,96 kr. pr. passagerkilometer mod 1,62 kr i 12 måneders-perioden før introduktion af Boeing 737-platformen hos Cimber Sterling.

I januar måned var yielden helt præcist 0,99 kr., mens konkurrenten Norwegian omregnet fra norske kroner havde en yield på 0,47 kr. Cimber Sterling får altså dobbelt så mange penge i kassen pr. passagerkilometer i forhold til sin norske rival. Menenhedsomkostningerne pr. sædekilometer er afgørende for, om der kan skabes overskud på aktiviteten. Det vil kvartalsrapporten, der offentliggøres den 17. marts give et svar på.

Positivt er det at konstatere, at Cimber Sterling i februar måned har forbedret belægningsprocenten med 8 procentpoint fra 57 % til 65 %. Der skal dog flere passagerer med flyene for at skabe en profitabel forretning. Konkurrenten Norwegian havde eksempelvis en belægningsprocent på 75 % i februar måned, selvom dette heller ikke prangende i sammenligning med f.eks. easyJet, der i februar havde en belægningsprocent på over 85 %.

Det er indenrigs- og fritidstrafikken, der sikrer Cimber Sterling en fremgang i belægningsprocenten, mens de regionale forretningsruter oplever et fald fra 54 % til 47 %. Det har selskabet nu taget konsekvensen af ved at fjerne Boeing 737-flyene fra disse ruter og i stedet at indsætte de noget mindre CRJ200-fly, hvis kapacitet kun er en tredjedel af de store Boeing-fly.

Paradoksalt nok har belægningsprocenten været 66 % over de seneste 12 måneder, mens den tilsvarende var 65 % før Boeing 737-platformen blev taget ind i selskabet. Netop forskellige flytyper, skal kunne tilpasses forskellige behov på forskellige tidspunkter af døgnet og på forskellige tidspunkter på året. Det er hovedfilosofien hos Cimber Sterling og skal medvirke til at sikre en stabil belægning året rundt. Men her kan man alstå konstatere, at det kun har givet 1 procentpoint bedre bedlægning, at Boeing 737-platformen er kommet ind – men til gengæld har detskabt et voldsomt pres på indtjeningen.

Ruten fra København til London-Gatwick, der har været opereret med to daglige afgange, ser ud til at have været en “sten i skoen“ hos Cimber Sterling. Ved sommerfartplanens start vil Cimber Sterling i stedet for flyve til London City Airport, da SAS har valgt at opgive denne rute. Det medfører en reduktion i den daglige udbudte kapacitet på ruten fra 596 sæder til kun 200 pr. dag.

Vanskelighederne på London-ruten, hvor der flyves i direkte konkurrence med easyJet og Norwegian, illustreres bedst ved, at belægningsprocenten for alle fritidsruter i februar ville have været på 77 %, hvis London-ruten var taget ud af statistikken. I stedet blev belægningen på kun 72 % – hvilket indikerer meget svage passagertal på København-Gatwick, når én enkelt – men dog højfrekvent – rute kan forrykke hele billedet med 5 procentpoint.

Trafiktallene blev positivt modtaget blandt investorerne, idet aktierne lukkede fredagen ca.11 % højere til kurs 4,00 efter at have skrabet bunden ved den seneste nedjustering.

Fototekst: Direktør-duoen Jacob Krosgaard og Henriette Schütze kan glæde sig over en indtægt pr. sædekilometer, der er dobbelt så stor end hos konkurrenten Norwegan.