Cimber-strategiplan afstemmes i denne uge

Ledelsen i Cimber Sterling forventes i løbet af denne uge at afstemme den nye strategiplan med selskabets bestyrelse. Det betyder, at sommertrafikprogrammet for indenrigsruterne og de regionale ruter efterfølgende kan offentliggøres i begyndelsen af december måned.

Siden den ukrainske oligark Igor Kolomoysky gennem det cypriotiske holdingselskab Mansvell Enterprises den 29. juli formelt overtog aktiemajoriteten i Cimber Sterling, har markedet med spænding ventet på en ny strategi fra selskabets ledelse.

Denne synes nu at være på vej. Ifølge kilder tæt på det danskbaserede flyselskab skal den nye strategiplanafstemmes med selskabetsbestyrelse iindeværende uge.

Dermed vil der være udsigt til, at Cimber Sterling i begyndelsen af december kan offentliggøre sommertrafikprogrammet for indenrigsruterne og de regionale ruter. Leisure-ruterne blev lagt til salg den 19. oktober, og her blev det samtidig klart, at Cimber Sterling ikke havde Billund Lufthavn med i selskabets fremtidige rutenetværk på fritidsruterne.

Leisure-ruternes fremtid

Der er flere åbentstående spørgsmål omkring rutenetværket, der forventes besvaretnår Cimber Sterling vil offentliggøre den nye strategi samt fartplanen for sommeren 2012. Først og fremmest er der spørgsmålet om leisure-ruternes fremtid.

I første omgang er beskæftigelsen af de seks Boeing 737-700 fly sikret frem til udgangen af oktober måned næste år, men det er uvist om dette forretningsområde stadig skal være en del af flyselskabets aktiviteter.

En andet interessant spørgsmål at få svar på er, hvorvidt Cimber Sterling i 2012 indleder et flådefornyelsesprogram. Det vil være overvejende sandsynligt, at der påbegyndes en udfasning af CRJ200-flyene i løbet af de kommende år med henblik på at beskæftige en større og mere driftssikker flytype på de regionale ruter.

Branchekilder nævner flytypen Embraer E-170 med 76 sæder som værende det bedste bud på et egnet fly til de regionale flyruter. Det understøttes af det faktum, at Mansvell-søsterselskabet svenske City Airline og det ukrainskeDniproavia i forvejen tilsammen beskæftiger 29 fly af typen ERJ-145fra samme flyproducent.

Storsatsning til Stockholm-Bromma

Omkring rutenetværk er der spænding om, hvilke nye regionale ruter, der vil blive præsenteret. Der ventes offentliggjort 5 – 6 nye regionale ruter, hvoraf en højfrekvent rute fraKøbenhavn til Stockholm-Bromma i samarbejde med Skyways angiveligt vil være en af disse.

Cimber Sterling har også søgts “slots“ på ruter fra henholdsvis Billund og Aalborg til Stockholm-Bromma, men det opfattes ikke som værende realistisk, at selskabet vil flyve direkte fra Jylland til den svenske hovedstad samtidig med, at der stortsatses fra København til Stockholm.

Derimod vil det være mere sandsynligt, at Cimber Sterling styrker indenrigsruterne og den regionale satsningved at drive mere trafik ind gennem Københavns Lufthavn på samme måde som SAS historisk har valgt at gøre det. Det vil nemlig medvirke til at fastholde de hyppige frekvenser på indenrigsruterne samt understøtte ruterne fra København, hvilketvil væreen forudsætning for en succesfuld operation.

Arven i Sønderborg

Det sønderjyske erhvervsliv venterogså med spænding på en afklaring af, hvorvidt indenrigsruten mellem København og Sønderborg stadig har en fremtid.Passagertallet på ruten har været vigende blandt andet som følge af reduktion af frekvenserne til blot fire hverdagsrotationer.

Cimber Sterling er oprindeligt etableret i Sønderborgog har stadig hovedkontor i en bygning umiddelbart overfor Sønderborg Lufthavnforan den tidligere avlsstation “Veesbæk“.

SålængeCimber Sterling opretholder hovedkvarter i Sønderborg anses det derforsom værende usandsynligt, at indenrigsruten til Als må lukke, idet det vil være kritisk for Cimber Sterlings forretning, hvis medarbejderne ikke ubesværet kan transporteres mellem hovedkvarteret i Sønderborg og basen i København.

Såfremt strategiplanen giver enafklaring af Cimber Sterlings fremtidige domicilering, vil den formentlig også give svaret på, hvorvidt Danfoss og andre erhvervsvirksomheder i Sønderjylland stadig vil have flyforbindelse til hovedstaden.

Og endelig vil den kommende strategi give et fingerpeg om, hvorvidt selskabets omkring 4.400 aktionærer kan forvente at vinde noget af det tabte tilbage på Cimber-aktien. Den meget omtalte luftfartsaktie lukkede fredag i kurs 1,27, hvorfor de aktionærer, der var med fra emissionen den 1. december 2009 foreløbigthar kunnetvinke farvel til 87,3 % af aktiernes værdi.