Cimber-tillæg stiger langt mere end brændstofpriserne

Cimber Sterling har det seneste år hævet deres brændstoftillæg med op til 133 procent. Brændstofpriserne er dog kun steget 2,2 procent i samme periode.

Luftfartsselskabet Cimber Sterling har valgt fra 1. april at hæve det brændstoftillæg, som lægges oveniflybillettens grundpris.

Passagerer der flyver med Cimber Sterling på de danske indenrigsruter skal fremover betale et tillæg på 70 kroner per enkeltrejse. Pårejser inden for Skandinavien skal derbetales et tillæg på 120 kroner, og på flyvninger til og fra Europa vil regningen fra 1. april lyde på 150 kr. i tillæg.

I marts 2011 hævede Cimber Sterling tillægget til 30 kroner på indenrigsflyvninger og 70 kroner på udenrigsflyvninger. De aktuelle reguleringer af priserne betyder, at brændstoftillæggene det seneste år er steget med henholdsvis 133 procent på indenrigsruterne, 71 procent på ruterne inden for Skandinavien og 114 procent på ruter til og fra det øvrige Europa.

Brændstofpriserne er dog ifølge den internationale luftfartsorganisation IATA’s Jet Fuel Price Monitor kun steget med 2,2 procent siden marts måned sidste år. Faktisk er priserne på flybrændstof den seneste måned faldet med 0,2 procent.

Harmonisering i forhold til konkurrenterne
Men prisstigningen skal mere ses som en harmonisering i forhold til konkurrenternes brændstoftillæg end som en reaktion på udviklingen i brændstofpriserne på verdensmarkedet, forklarer Jacob Krogsgaard, kommerciel direktør i Cimber Sterling.

”Vi ønsker at være mere på niveau med brændstoftillæggene i markedet. Tillægget følger det selskab, der har solgt billetten. Så når en passager flyver med os og videre med SAS på en billet som SAS har solgt, så beholder de brændstoftillægget. Når vi har solgt billetten er situationen naturligvis omvendt, og derfor ønsker vi at tilnærme os de tillæg som vores samarbejdspartnere tager. Der er jo ingen grund til at vi snyder os selv,” siger Jacob Krogsgaard.

Cimber Sterling har valgt at læggeselskabets tillæg nogenlunde midt mellem størrelsen af tillæg hos Norwegian og SAS.

”Det er også der vi ønsker at ligge med hensyn til billetpriserne, ” tilføjer Jacob Krogsgaard.