Cimber: Vi vil gerne flyve indenrigs for Flybe

SAS har endnu ikke endelig tilkendegivet, hvorvidt man vil benytte det nye Cimber A/S til at flyve for sig på de danske indenrigsruter. Cimber vil dog gerne flyve for Flybe, hvis SAS ikke har interesse.

Ved Cimber Sterlings konkurs den 3. majhavde selskabet en markedsandel på omkring 50 procent på det danske indenrigsmarked, der årligt omfatter over 2 mio. passagerer.

Det er således en betydelig luns af markedet, dermed ét blev givet frit, da Cimber Sterling indstillede driften.

Danish Air Transport (DAT) har indtil videre sat sig på ruterne fra København til Bornholm og Sønderborg, mens Norwegian er vendt tilbage til Karup-ruten. Heruodver har SAS opgraderet kapaciteten på ruterne fra København til Aalborg og Aarhus, mens indenrigsruten til Billund stadig er uden operatør.

Det britisk-finske Flybe Nordic arbejder intenst på en plan for selskabets entré på de danske indenrigsruter. For omkring to uger siden var der gjort klar til et pressemøde, der dog blev aflyst i sidste øjeblik. Der var tale om etablering på ruterne fra København til Billund, Bornholm og Karup.

Lige nu ser det dog ud til, at det kun bliver Billund og Bornholm, som Flybe vil satse på. Selskabet har ansøgt om start- og landingstilladelser i Københavns Lufthavn på de nævnte ruter fra den 20. august.

Cimber venter på SAS
I øjeblikket venter markedet på, at SAS skal melde ud, hvem der skal flyve for selskabet på en del af indenrigsproduktionen. Det nyetablerede Cimber A/S har budt sig til over for SAS, men der er endnu ikke kommet en løsning på plads.

“Vi er fortsat i dialog med SAS,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra det nye Cimber A/S.

Sammen med Skyways Technics hjælper Cimber A/S i øjeblikket konkursboet og panthavere med at passe de mange fly, der står på jorden.

“Vi har fået en ‘first right of refusal’, hvis vi har en kontrakt. I det øjeblik vi får en kontrakt om at flyve for en operatør med ATR-flyene, kan vi leje dem af boet,“ forklarer Jacob Krogsgaard.

Han afviser samtidig, at der skulle være problemer med leasinggiver og panthavere omkring flydele og komponenter på de fly, som Cimber A/S ønsker at benytte. Der er nemlig tale om tre ATR72-200 fly, der var under ejerskab af Cimber Sterling før konkursen.

Flybe også en mulighed
Hvis SAS ikke er interesseret i at benytte Cimber A/S til at flyve dansk indenrigs, kan der vise sig andre muligheder for det nye flyselskab.

Flybe leder i øjeblikket efter flykapacitet, og Cimber A/S kunne være en egnet operatør, idet selskabet vil kunne tilbyde dansktalende besætning samt medvirke til at reducere omkostninger til natstop i forhold til en situation, hvor der skulle flyves med udenlandske besætninger.

“Vi har haft en løbende dialog med Flybe. Vi kan hjælpe med at flyve dansk indenrigs, men vi vil helst samarbejde med SAS,“ understreger Jacob Krogsgaard.

Der er en uskreven regel i ACMI-markedet, at man flyver for den kommercielle operatør, der har truffet valg om at flyve ruten, hvorfor SAS principielt ikke vil kunne anfægte, hvis Flybe hyrer Cimber til at flyve for sig. Det vil dog ikke være muligt at flyve for to forskellige operatører på samme rute.