CO2-neutral højhastighedsforbindelse til 2 mia. kr.

Cimber Sterlings administrerende direktør Jørgen Nielsen vil have politikerne til at anerkende indenrigsflyvning som kollektiv trafik.

Det sønderjyske luftfartsselskab Cimber Sterling går i luften med sine fly hver dag. I dag gik selskabet i luften med en politisk prøveballon. I ettydeligt opråb til politikerne kunne Cimber Sterlings administrerende direktør Jørgen Nielsen på et debatmøde i Aalborg Lufthavnom dansk indenrigsflyvning stille alternativer op til planer om højhastighedstog på det danske jernbanenet.

Flere trafikforskere har ved tidligere lejligheder forudsagt, at dansk indenrigsflyvning forsvinder, når der kan etableres højhastighedstogforbindelse mellem hovedstaden og Aalborg med tre timers transporttid.

Samtidig har flere undersøgelser påvist, at fly og bil udleder væsentligt mere CO2 end togene. Denne påstand imødegik Jørgen Nielsen ved beregninger der viste, at ved 85 % belægning i et ATR72-fly med 68 sæder, vil CO2-udledningen pr. person være på 18 kg, hvilketangiveligt skulle værepå samme niveau som ved togtransport.

– “Danmark er et ideelt land til at drive indenrigsflytrafik i p.g.a. geografien. Men det danske indenrigsflynet vil man ikke anerkende politisk som en del af den kollektive trafik,“ sagde Jørgen Nielsen på debatmødet.

Han præsenterede udkastet til en plan om at foretage en offentlig investering på 2 mia. kri et indenrigsflynet, der skal opretholde timedrift hver dag fra kl. 06.00 til 24.00med 252 daglige afgange mellem København og lufthavnene i Aalborg, Aarhus, Karup, Billund, Esbjerg, Sønderborg og Bornholm.En realisering afplanen ville i givet faldindebære anskaffelse af i alt 18 stk ATR 72-600 fly til en anslået værdi af 80 mio. kr. pr. stk. Dette fly er ifølge Cimber-direktøren det mest miljøvenlige transportmiddel og er kendt som “en rutebil med vinger“.

– “Politikerne sidder i vore fly hver morgen, og de synes faktisk, at indenrigsflyvning er en rigtig god idé,“ vurderede Jørgen Nielsen.

Også SAS og Norwegian var repræsenteret på debatmødet i Aalborg Lufthavn.

Salgs- og distributionsdirektør Per Møller Jensen fra SAS kunne fortælle, at selskabet ikkehar planer om flere indenrigsflyruter i Danmark.

– “Vi flyver idag på Aalborg og Aarhus, som vi vurderer har den bedste holdbarhed og længste levetid, når der også på et tidspunkt kommer andre transportformer,“ sagde Per Møller Jensen. Hermed indikerede han samtidigt, at intet varer evigt – heller ikke dansk indenrigsflyvning hos SAS.

Derimod har det norske lavprisflyselskab Norwegian store planer for det danske marked. I dag flyver selskabet fire daglige afgange mellem København og Aalborg, men har samtidig planer om atudvide medop til otte daglige afgange på Danmarks største indenrigsrute. Herudover vilselskabet på sigt udvidemed nye indenrigsruter, der angiveligt vil gå til lufthavnene i Karup og Aarhus.

“Der kommer flere Norwegian-indenrigsruter i Danmark, men af konkurrencemæssige årsager vil jeg ikke afsløre hvilke. Vi venter samtidig på at få mere flykapacitet ind, idet vi ikke ønsker at åbne nye ruter med de få gamle fly, som vi stadig har i flåden,“ sagde koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian.

Nu har den trængte luftfartsindustri således sendt en prøveballon op til politikerne. Hvor vidt udspillet bliver taget alvorligt og kan rykke ved fremtidige beslutninger om massive investeringer i udbygning af jernbanenettet, vil kun tiden vise.