Cockpitrude slog revner i to SAS-fly

To af de syv Airbus A320-fly, som SAS indtil videre har fået fra indiske IndiGo, har indenfor tre uger måttet lande akut på grund af revnede cockpitruder.

Det sker af og til, at cockpitruderne – også kaldet windshields – slår revner mens fly er i luften. Det er i den slags tilfælde normal sikkerhedsprocedure hos flyselskaberne at søge til nærmeste lufthavn.

En sådan hændelse er sket to gange indenfor de seneste tre uger hos SAS. I begge tilfælde var det på flyvninger til eller fra London Heathrow med Airbus A320-fly, som SAS indenfor det seneste års tid har overtaget fra det indiske flyselskab IndiGo.

To hændelser på tre uger
Første hændelse skete den 28. august, da rutenummer SK515 var på vej fra Gøteborg til London Heathrow. Da flyet påbegyndte nedstigningen mod London opdagede piloterne, at cockpitruden var revnet, hvorfor man besluttede sig for at omdirigere flyet til Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam. Flyet var af typen Airbus A320-200 med registreringen OY-KAM, som er et syv år gammelt fly fra IndiGo.

Blot 21 dage senere opstod en ny hændelse. Onsdag den 18. september var rutenummer SK1508 på vej fra London-Heathrow til København, da flyet fik et problem med en revne i cokcpitruden. Flyet befandt sig i 11.300 meters højde omkring 150 km nordøst for Amsterdam, da situationen opstod, hvorfor det blev besluttet at omdirigere flyet til Schiphol-lufthavnen i Amsterdam. Kaptajnen anmodede flyveledelsen om en såkaldt “emergency descent“, der betød at man ønskede at forlade flyvehøjden hurtigere end normalt. Efter få minutter befandt flyet sig i en højde på 3.000 meter.

En “emergency descent“ svarer til, at flyet mister en højde på omkring 1.500 meter per minut.

“Jeg var passager på flyet og vil gerne understrege, at besætningen optrådte meget professionelt. Men alt virkede helt normalt, annoncerede kaptajnen, at kabinebesætningen skulle indtage deres pladser, idet der ville blive foretaget en ’emergency descent’. Vi mistede dermed højde rimeligt hurtigt, og der var hverken tale om et dyk, eller den følelse man får, hvis man kommer ind i turbulens og flyet falder nogle meter. Kaptajnen var meget hjælpsom efter landingen og blev for at berolige de, der stadig var lidt opskræmte og havde brug for at stille spørgsmål,“ fortæller en passagerer, der hedder Ward Turner, til Aviation Herald.

Flyet var også et Airbus A320-200, som SAS har fået fra indiske IndiGo. Dette fly har registreringen OY-KAT og har en alder på 6,2 år.

Indsamler viden
Hos SAS mener man ikke, at der nødvendigvis er en sammenhæng i, at windshields på to ud af syv Airbus A320-fly fra IndiGo indenfor tre uger har slået revner.

“Det er ikke samme type windshields som vi selv benytter, men de er godkendt af myndighederne. Vi mener, at revnerne skyldes miljøpåvirkninger, gangtider samt justering af ramme ved windshield udskfiftning. Vi er i gang med at indsamle viden til en rapport, som kan belyse emnet yderligere,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef fra SAS i Danmark. Hun afviser samtidig, at SAS vil foretage ekstraordinære undersøgelser af de resterende fem IndiGo-fly, der er i drift i dag hos SAS.

Det ydre lag på et windshield er ikke styrkebærende og påvirker således ikke sikkerheden. Under det ydre lag er der et vinyl-lag med indbyggede varmeelementer, inden man når ind til det inderste lag, der er styrkebærende. I 99 procent af alle tilfælde med revnede windshields, er det de ydre lag, der har fået påført revner.

Foto: Arkivfoto