SmartLynx Airlines-fly i Condor-bemaling. (Foto: SmartLynx Airlines | PR)

Condor skaber grundlag for vækst hos ACMI-selskab

Samarbejdet med Condor bærer nu yderligere frugt for SmartLynx Airlines, da en eksisterende aftale udvides med et ekstra fly, som skal betjene oversøiske destinationer i løbet af vinteren.  

Ledelsen hos det lettiske flyselskab SmartLynx Airlines har tidligere haft held til at vende udefrakommende omstændigheder til en fordel for selskabet, der blandt andet valgte at fokusere på at tilbyde ACMI-flyvninger, da COVID-19-pandemien ramte.

Det viste sig at være en fornuftig beslutning for selskabet, der råder over en flåde bestående af 52 fly, som har en gennemsnitsalder på 14,5 år. 48 af flyene stammer fra Airbus-serierne A320, A321 og A330, mens de resterende fire er Boeing 737 MAX 8’ere.

I juli kunne SmartLynx fortælle, at ACMI-flyvninger på daværende tidspunkt udgjorde 75 procent af selskabets samlede operationer, og derudover foretog man 15 procent chartrede flyvninger samt 10 procent flyvninger med luftfragt.

Tilføjer endnu et Airbus-fly til aftalen
I løbet af sommeren i år begyndte SmartLynx desuden at flyve langdistance på vegne af tyske Condor, da de to selskaber havde indgået en wetlease-aftale om et af det lettiske flyselskabs A330-300-fly. Aftalen udsprang af et samarbejde mellem selskaberne, som har eksisteret siden 2018.

Det har tilsyneladende været så stor en succes, at der er blevet tilføjet endnu et fly af typen til aftalen med start i december i år. I løbet af vintertrafikprogrammet skal de to Airbus-fly betjene ruter mellem Frankfurt og flere oversøiske destinationer.

Det oplyses, at når der er mest travlt, vil flyene hver uge foretage op mod fire flyvninger mellem den tyske storlufthavn og New York-JFK, to til Toronto Pearson International Airport samt fem flyvninger til Punta Cana International Airport i Den Dominikanske Republik.

Vil træde ind på det tyske marked
Ifølge SmartLynx Airlines vil begge Airbus-fly være i Condor-bemaling og indrettet med to kabineklasser således, at passagererne kan vælge mellem Economy- og Business Class. Der vil både være tysktalende kabineansatte fra Condor samt flypersonale fra SmartLynx, som vil betjene de rejsende på engelsk, ombord.

Koncernchef Zygimantas Surintas fra SmartLynx glæder sig over, at der er blevet skabt grundlag for, at aftalen kan udvides til at omfatte to fly i fremtiden, da håbet er, samarbejdet kan tjene til, at flyselskabet fra Letland får foden indenfor på det tyske marked.

”Vi er meget stolte over, at vi har kunne starte vores langdistanceflyvninger med et førende flyselskab som Condor. Denne slags længerevarende samarbejder vidner om, at vi fortsat er dedikeret til at blive verdens førende ACMI-selskab, og i disse udfordrende tider for luftfartsbranchen er det vores ambition at gøre alt, hvad vi kan, for at efterkomme kundernes stigende efterspørgsel efter flyvninger.”


Relaterede artikler:

Flyselskab brugte coronakrisen som mulighed

Fire A321’ere fra Finnair skal konverteres til fragtfly

Baltisk selskab vil øge fra 33 til 58 fly denne sommer