CPH først i verden med virtuel butiksvejviser

Med en ny virtuel vejviser vil Københavns Lufthavn sikre sig, at alle passagerer får deres shoppelyst stillet.

Nu er der hjælp at hente for de flypassagerer, som af og til farer vild i Københavns Lufthavns myriade af butikker og pludselig er på herrens mark, når de opdager, at deres fly’s gate er ved at lukke.

Københavns Lufthavn udvikler nemlig som den første lufthavn i verden en ny funktionalitet til pc og mobil, der gør det muligt for passagererne at se deres tur gennem lufthavnen – helt fra metrostationen eller den parkerede bil og forbi de shoppingoplevelser i terminalerne, som passagererne eventuelt ønsker at få med, før de går videre til din gate.

For Københavns Lufthavn handler det først og fremmest om at gøre det lettere og mindre stressende for passagererne at bruge et par minutter i en eller flere af de mange butikker.

”Vi er stolte af vores lufthavn og det store udbud af butikker og restauranter, vi har i shopping-området. Med vores nye service her kan vi hjælpe vores passagerer med let at finde vej til netop de oplevelser, de ønsker at få med, før de nemt og enkelt kan guides videre til deres gate,” siger Karen Bender, E-commerce & Marketing Director i Københavns Lufthavne.

Ved hjælp af den nye service kan passagererne enten sidde i ro og mag hjemme ved pc’en og orientere sig, før de skal af sted, eller de kan gøre det via deres smartphone, når de er ankommet til lufthavnen. På mobilen skal passagererne blot åbne den gratis CPH Airport app, så sørger den for at positionere dem ved hjælp af de hundredevis af wifi-punkter, der er placeret i terminalerne.

Første lufthavn i verden
Københavns Lufthavn er den første lufthavn i verden, som tilbyder denne service, der forventes at blive til stor gavn for flere forskellige typer passagerer.

”Min forventning er, at andre lufthavne snart vil følge trop og udvikle noget lignende, da den vil være til stor gavn for mange af passagererne”, siger Karen Bender og uddyber:

”Det gælder både de passagerer, der rejser sjældent og som vil have stor glæde af den tryghed, det vil give dem at kunne se og planlægge turen gennem lufthavnen hjemmefra, og det gælder de, der rejser ofte og vil kunne bruge app’en til at få eventuelle, udvalgte oplevelser i terminalerne med uden bekymring om at nå frem til gaten i tide.”

Hyppige opdateringer
Teknikken i værktøjet er enkel: Hele lufthavnen er blevet gennemfotograferet med et særligt kamera, der tager billeder i en 360 graders vinkel rundt om sig selv. Derefter ”syes” billederne sammen ved hjælp af en særlig software. Resultatet er en nøjagtig foto-gengivelse af hele lufthavnen i stil med funktionen ”Street view” i GoogleMaps. Billederne vil blive opdateret flere gange om året, når der sker udskiftning i for eksempel sammensætningen af butikker.

Online-hjælpemidlet bliver udviklet på fire sprog: Dansk, svensk, engelsk og som noget nyt i CPH også på kinesisk for at imødekomme den stigende mængde kinesiske passagerer, der gæster Danmark. Web-løsningen er klar til brug på dansk og engelsk i dag. Den mobile version er i støbeskeen og vil i løbet af foråret blive integreret i CPH Airport app til iPhone og Android.

Det vides endnu ikke om Københavns Lufthavne A/S også udvikler en tilsvarende app, der skal gøre det nemmere for passagererne i Roskilde Lufthavn at finde fra parkeringspladsen, ind til Flight Café i lufthavnens forhal og derfra videre ud til deres fly.